Damwedstrijd Heerenveen 3 – Winschoten 10-10

In de landelijke 2e klasse A heeft Damclub Winschoten met 10-10 gelijk gespeeld tegen Heerenveen 3. Voor Winschoten was er winst voor Jakob Pronk, Johan Mulder en Gerco Lubberink, aangevuld met remises van Martin Viel, Marchinus Mulder, Ben Dekens en Geert Lubberink. Met de aantekening dat Geert Lubberink als laatste speler een schot voor open doel feilloos miste en in een puntendeling berustte. Vrouwe Fortuna was Geert dit keer niet goed gezind, maar met deze puntendeling blijft Damclub Winschoten op de vijfde plaats staan. Met de resterende 5 ronden zit er voor Winschoten nog een podiumplaats in. De eerste zaterdag van het nieuwe jaar staat de “thuiswedstrijd” tegen Heerenveen 2 op het programma.

Wedstrijdverloop
Het Winschoter tiental toog vol goede moed naar het “Hof van Schoterland” in Mildam, de thuishaven van Damclub Heerenveen, met de intentie twee wedstrijdpunten mee terug te nemen naar Oost Groningen. Gezien het ratingverschil (gemiddelde 826 om 932 punten) mocht dit geen probleem opleveren. In de praktijk pakte dit echter anders uit. Hierbij was ingecalculeerd dat invaller en debutant Harrie Molthoop een zware middag kon verwachten. Niets leek minder waar, Harrie speelde volgens het “boekje” een goed opgezette partij, maar sloeg in het middenspel de verkeerde weg in. De andere debutant voor het 1e tiental Marchinus Mulder kweet zich als nestor, uitstekend van zijn taak en veroverde een sterk punt. Marchinus Mulder heeft als geboren Groninger decennia lang furore gemaakt in de landelijk klasse in Noord Holland en is sinds enige jaren weer op zijn geboortegrond terug. Ook Dirk Wammes die de laatste wedstrijden niet zo goed op dreef is, zat deze middag goed in de partij. De puntendeling leek een kwestie van techniek. Maar het mocht niet zo zijn.
Ook Ben Haan, altijd goed voor een punt, zat het in deze partij niet mee. Kortom de klasse is er wel, maar kwam dit keer (nog) niet goed uit de verf.

Scoreverloop
Johan Mulder opende voor Winschoten de score na winst tegen Pieter de Vries, even daarna kon debutant Harrie Molthoop, zoals gezegd, net geen puntendeling scoren tegen Bennie Liefting, 2-2. Jakob Pronk zette Winschoten wederom op voorsprong na winst tegen Jan v/d Vegt. Ook nu kwam Heerenveen weer langszij na verlies van Dirk Wammes tegen routinier Klaas Mondria 4-4. Marchinus Mulder scoorde voor Winschoten een goede remise tegen Sietse Zijlstra, 5-5. Martin Viel volgde daarna met een gedegen puntendeling tegen Adrie Oord 6-6. Daarna liep Heerenveen uit na winst van Sjoerd van der Molen tegen Ben Haan.
8-6, waarna Gerco Lubberink de stand weer gelijk trok na winst tegen Riekele Veldstra 8-8. Gerco verraste Riekele, na een achterloper, met het alom bekende “Rotterdammertje”. Ben Dekens trok de stand met een remise tegen Geert Rozenberg op naar 9-9. Nu lag het lot van Winschoten in handen van Geert Lubberink die, achteraf met een eenvoudige zettenreeks, de winst tegen Wim Riddersma kon pakken en broodnodige punten mee kon nemen naar Winschoten. Het “engeltje” op Geert’s schouder was gevlogen, waarna Wim en Geert na ruim 4½ dammen de strijdbijl begroeven. Na thuiskomst werd de partij van Geert en Wim uitgebreid geanalyseerd. Tot overmaat van ramp had Geert in het middenspel, met een “forcing”, schijfwinst gemist. Doordat bij dammen een notatieplicht geldt, kunnen partijen tot achter de komma worden geanalyseerd.

Uitslagen 6e ronde 2e klasse A

BEGB Britsum – SDC Sneek 13- 7