Damclub Winschoten wint met 11-9 van DC Heerenveen 2

Zaterdag 2 januari is de 7e ronde in de 10 tallen competitie van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) gespeeld. Winschoten won in de 2e klasse A verrassend met 11-9 tegen Heerenveen 2 en steeg met deze nipte overwinning naar de 4e plaats. In het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten was er winst voor Jakob Pronk, Johan Mulder en Gerco Lubberink, aangevuld met remises van Dirk Wammes, Ben Dekens, Henk Prak, Ben Haan en Martin Viel. Met de aantekening dat Geert Lubberink zich in een remisestand liet verrassen met een eindspelfinesse. Daartegenover staat de knappe remise van Dirk Wammes aan bord 1 tegen Ulbe Koopman. Saillant detail nog: drie weken geleden kwam DC Winschoten niet verder dan 10-10 tegen Heerenveen 3. Over 14 dagen staat de “uitwedstrijd” tegen Roden/Leek 2 op het programma.

Goede begin nieuwe jaar
Damclub Winschoten is het nieuwe jaar uitstekend begonnen met een verrassende overwinning op het ongenaakbare Heerenveen 2. Heerenveen beschikt, op papier namelijk, over de sterkste selectie in de 2e klasse A qua rating, gemiddeld 1013 punten tegenover Winschoten 970 punten. Heerenveen opende nog wel de score, maar met de overwinningen van Jakob Pronk, Johan Mulder en Gerco Lubberink liep Winschoten uit naar 7-3 en deze voorsprong lieten de Oost Groningers niet meer los en wonnen daarna met vier remises van Ben Haan, Henk Prak, Ben Dekens en Martin Viel uiteindelijk met 11 – 9. Gingen de eerste wedstrijden in de 2e klasse A wat moeizaam, deze ontmoeting tegen Heerenveen stond iedereen op scherp, wat uiteindelijk zijn vruchten afwierp.

Wedstrijdverloop
Heerenveen opende de score zoals gezegd met een zege van Iepie Poepjes tegen Frans de Groot. Frans had zijn partij goed opgezet, maar kon niet voorkomen dat Iepie een verrassend damzetje nam. Even daarna trok Gerco Lubberink de stand weer gelijk tegen Marten Zijlstra, 2-2. Ook hier maakte een damzetje in een klassiek gewonnen stand een einde aan de partij. De grootste pluim komt dit keer op naam van Dirk Wammes die een keurige remise speelde tegen Ulbe Koopman aan bord 1 en de tussenstand op 3-3 bracht. Dirk leed namelijk de laatste tijd aan vormverlies, maar hield zich nu uitstekend staande tegen Ulbe. Daarna demarreerde Winschoten met 2 zeges van Johan Mulder en Jakob Pronk naar 7-3. Johan won tegen de topscoorder van Heerenveen 2 Geert van der Molen en Jakob Pronk had een gedegen overwinning tegen Rinus Veenstra. Henk Prak bracht daarna de tussenstand op 8-4 met een puntendeling tegen Durk Smidstra. Daarna kwam Heerenveen iets terug na verlies van Geert Lubberink tegen Wim van der Molen. In het eindspel had Geert een punt voor het oprapen, maar meende een tweede dam te moeten halen. Dit werd met een geniepige finesse afgestraft. Met de dam op de lange lijn was het namelijk remise. Tot overmaat van ramp had Geert, in de analyse, ook nog een winstforcing gemist. Daarna stelden Ben Haan, Ben Dekens en Martin Viel met 3 remises tegen respectievelijk Johnny Modderman,
Martin Boersbroek en Riekele Veldstra de volle winst veilig 11-9. Met deze zege is Winschoten weer volledig terug in de race om een promotieplaats en bezet nu de 4e plaats achter Heerenveen 2, PGT Delfzijl en Huizum 2 uit Leeuwarden.

Gedetailleerde uitslag

DC WinschotenDC Heerenveen 2