Damclub Winschoten wint “uitwedstrijd” tegen PGT met 9 – 11

Zaterdag 13 februari werd de 10e ronde in de landelijke 2e klasse A van de KNDB afgewerkt. Hierin won Damclub Winschoten de “uitwedstrijd” tegen de koploper in de 2e klasse A het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) met 9 – 11. In deze streekderby wonnen voor Winschoten Henk Prak, Gerco Lubberink en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Jakob Pronk, Ben Dekens, Johan Mulder, Martin Viel en Ben Haan. Over 2 weken staat, in de laatste ronde, de “thuiswedstrijd” tegen de nieuwe koploper Huizum 2 uit Leeuwarden op het programma.

Uitslagen 10e ronde

Heerenveen 2 – BEGB Britsum 15 – 5
Roden/Leek 2 – TTS Surhuisterveen 3 – 17
Warffum – SDC Sneek 10 – 10
PGT Delfzijl – Winschoten 9 – 11
Huizum 2 Leeuwarden - Het Noorden 2 Groningen 13 – 7

Revanche
Afgelopen seizoen dolf Winschoten nog met 14 – 6 het onderspit in en tegen PGT, maar het collectief van Winschoten stond dit keer op scherp. Vooral tegen de hoog geklasseerde teams is het resultaat beduidend beter, dan tegen de andere teams. De opgaande lijn werd op 2 januari ingezet met een gedegen 11- 9 winst tegen Heerenveen 2. Daarna volgde een dipje tegen het onderaan staande Roden/Leek 2, om 2 weken later “thuis” weer te vlammen tegen Warffum 13 – 7. Na twee seizoenen in deze 2e klasse is Winschoten zodanig gerijpt dat het in de bovenste regionen kan meedraaien.

Wedstrijdverloop

Na ruim 3 uur spelen viel pas de eerste beslissing. Henk Prak opende met winst de score tegen Sietse Rozema. Henk verraste Sietse met een damzetje. Daarna demarreerde PGT weg naar 4- 2 met twee zeges van John Thimister tegen Jan Starke en Rob van Heukelem tegen Dirk Wammes. Jan Starke vocht als een leeuw maar kon het remisegaatje niet vinden.
Dirk Wammes daarentegen kon niet verhinderen dat Rob van Heukelem schijfwinst boekte, dat de basis legde voor de latere zege. Jakob Pronk kwam daarna aan bord 1 tot een puntendeling met Marcin Czeladzinski wat de tussenstand op 5 – 3 bracht. Ben Dekens trok de tussenstand met een gedegen remise tegen Koos Prak op naar 6 – 4. Geert Lubberink liet Winschoten weer langszij komen met winst tegen Erik Franssen, 6 – 6 en Gerco Lubberink zette de Winschoters op een 6 – 8 voorsprong na een fraaie overwinning op de nestor van het PGT, Kor Sikkema. In de overige 3 partijen liet Winschoten zich deze voorsprong niet meer ontnemen. Ben Haan, Johan Mulder en Martin Viel lieten alle drie een puntendeling noteren tegen respectievelijk Hans van der Veen, Jack Westerdijk en Johan Zijlstra, wat de eindstand op 9 – 11 bracht.

Gedetailleerde uitslag

9. Heerenveen 3 10 – 6 78 bp
10. Roden/Leek 2 9 – 4 73 bp
11. SDC Sneek 9 – 3 75 bp

Voor de laatste ronde staan op het programma

Winschoten – Huizum 2 Leeuwarden
SDC Sneek – PGT Delfzijl
TTS Surhuisterveen – Warffum
BEGB Britsum – Roden/Leek 2
Heerenveen 3 – Heerenveen 2 1 – 19 (Deze wedstrijd is op 14 november gespeeld en reeds in de stand opgenomen)

Vooruitblik
Heerenveen is sowieso zeker van een promotiewedstrijd, gezien het aantal bordpunten dat niet meer is te overbruggen. Alleen bij winst van Huizum 2 in Winschoten is het team uit Leeuwarden kampioen. Bij een gelijkspel zijn de Friese hoofdstadbewoners tweede. Het Provinciaal Gronings Tiental doet eveneens nog mee om de prijzen, maar is echter afhankelijk welk resultaat Huizum 2 behaald in Winschoten en ligt 9 bordpunten achter op Huizum 2. Zowaar het wordt een spannende ronde op zaterdag 27 februari. De kampioen gaat sowieso promoveren naar de 1e klasse A en de vice-kampioen komt uit in een promotiewedstrijd tegen één van de vier teams uit de andere 2e klasse groepen. De Nederlandse tientallen competitie bestaat namelijk uit 1 ereklasse, 2 hoofdklassegroepen, drie 1e klasse groepen en vijf 2e klasse groepen. Als basis bestaat een klasse uit 12 teams.

Individuele klassement
In het persoonlijk klassement is deze ronde weer goed gescoord.
Gerco Lubberink 9 – 13
Jakob Pronk 9 – 12