DV Warffum – Damclub Winschoten 10 – 10

Zaterdag 10 december is de 7e ronde in de Nationale Damcompetitie van de KNDB afgewerkt. In de 2e klasse A eindigde de wedstrijd DV Warffum tegen damclub Winschoten in een 10 – 10 gelijkspel. Katrinus Posthumus, Henk Prak en Jakob Pronk wonnen voor Winschoten, aangevuld met remises van Ben Haan, Jan Starke, Gerco Lubberink en Ben Dekens. Met deze puntendeling is Winschoten gezakt naar de 2e plaats in het tussenklassement, één punt achter Damcombinatie Fryslân 2 uit Oenkerk. Voor de volgende ronde, op 7 januari staat de “thuiswedstrijd” tegen het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl op het programma.

Uitslagen 7e ronde 2e klasse A

SDC Sneek – Warffum
Winschoten – PGT Delfzijl

Wedstrijdverloop
In de voorbereiding was het voor Winschoten de kunst de sterkere spelers te koppelen aan de topspelers van Warffum. Dit lukte ten dele, alleen Ben Dekens kwam tegenover Berend Keizer te zitten. Katrinus Posthumus opende voor Winschoten de score met winst tegen Eddy Groenhagen, daarna beëindigden Ben Haan en Wim Dirks hun partijen met een puntendeling. Henk Prak bouwde voorsprong uit naar 1 – 5 na winst tegen Rudolf Schwab. Warffum trok de tussenstand gelijk na verlies van Martin Viel en Geert Lubberink tegen respectievelijk Nico Werkman en Herman Mulder. Jakob Pronk zette Winschoten weer op voorsprong na winst tegen Gezinus Bottema, 5 – 7. Ook nu trok Warffum de stand weer gelijk na verlies van Johan Mulder tegen Peter Hoeksema, 7 – 7. Een 10 – 10 eindstand hing toen al in de lucht. Gerco Lubberink trok de tussenstand op naar 8 – 8 na een puntendeling tegen Geert Ploegman. Gerco kon deze keer het ratingverschil niet verzilveren. Jan Starke hield ondertussen aan de wedstrijd tegen Joop van der Heide slechts één punt over. Jan kon in deze wedstijd de winnende zet niet op het bord krijgen, 9 – 9. Ben Dekens en Berend Keizer kwam uiteindelijk tot een puntendeling, hetgeen de eindstand op 10 – 10 bracht. In deze partij kwam Ben in het middenspel een schijf achter, maar kwam daarna sterk terug door de schijf terug te winnen. In de overblijvende stand kwamen de kenners niet verder dan een puntendeling. Mede koploper Damcombinatie Frylân 2 uit Oenkerk liep met dit resultaat 1 punt uit op de Winschoters.