D.V. Warffum – Damclub Winschoten 9 – 11

Zaterdag 23 november stond in dammend Nederland de 4e ronde van de Nationale competitie voor tientallen gepland. Klokslag 12 uur schoven zo’n 1200 dammers achter de borden in de ereklasse, hoofdklasse, eerste klasse en tweede klasse. Damclub Winschoten, uitkomend in de tweede klasse A, reisde hiervoor af naar het Hoogeland om tegen DV Warffum een nipte 9 – 11 overwinning te boeken. Deze collectieve zege kwam tot stand door zeges van Frederik Bos, Ben Haan en Marchinus Mulder, aangevuld met remises van Johan Mulder, Martin Viel, Han Tuenter, Jan Aeilkema en Geert Lubberink. Demi Peters en Janick Lanting hadden bij de opstelling van de teams de “pech” tegen de twee sterkste spelers, respectievelijk Nico Werkman (rating 1202 punten) en Herman Mulder (1109 punten) uit te moeten komen. Desondanks werd door beide talenten een goede partij gespeeld en moesten de opponenten, ruim 3½ uur, accuraat spelen voor de punten. Met deze zege blijft Winschoten overigens op de derde plaats staan in het tussenklassement van de 2e klasse A.

Wedstrijdverloop
De score werd na 1½ uur geopend door Frederik Bos die in de opening tegen Klaas Tillema schijfwinst boekte met een verassende combinatie. Klaas miste namelijk basisschijf op 45. Dit gemis luidde uiteindelijk zijn nederlaag in. Geert Lubberink krikte vervolgens de tussenstand na ruim 3 uur spelen op naar 1 – 3, na een rustige puntendeling tegen Peter Hoeksema. Ondertussen hielden de talenten Demi Peters en Janick Lanting goed stand, tegen de toppers van Warffum, respectievelijk Herman Mulder en Nico Werkman. Daarna liep Winschoten verder uit na de overwinning van Ben Haan tegen Rudolf Schwab 1 – 5. Johan Mulder trok de stand op 2 – 6 na een knappe puntendeling tegen Wim Dirks. Warffum liep geruisloos 2 punten in, na de winst tegen Demi Peters 4 – 6. Jan Aeilkema en Gezienus Bottema deelden de punten 5 – 7, waarna Marchinus Mulder zegevierde tegen Geert Ploegman en de tussenstand naar 5 – 9 bracht. Han Tuenter bezorgde Winschoten het 10e punt met een remise tegen Anko Sterenberg, 6 – 10. Daarna kwam Warffum nog terug na de zege van Nico Werkman tegen Janick Lanting 8 – 10. Tenslotte eindigde de partij tussen Martin Viel en Joop van der Heide in een verdiende puntendeling. Daarmee bezorgde Martin Viel, Winschoten de eindoverwinning 9 – 11.

Uitslagen 4e ronde 2e klasse A
MTB Hoogeveen 3 – Troch Tinken Sterk Surhuisterveen 7 – 13