Nieuws Damclub Winschoten

Afgelopen week 47 waren de leden van Damclub Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan weer volop in actie, namelijk op dinsdagavond voor de beginnende dammers, woensdagmiddag voor de basisschooljeugd, woensdagavond voor de gevorderde dammers, op donderdagavond het persoonlijk Provinciaal kampioenschap en zaterdag met de tientallencompetitie voor de “uitwedstrijd” naar Warffum.

Dinsdagavondgroep
Dinsdagavond 19 november werd volop getraind en onderstaande wedstrijden gespeeld voor de onderlinge competitie. In totaal gaven 16 leden acte de préséance. Ties Willems uit Finsterwolde ontving uit handen van voorzitter Harrie Molthoop het Van der Wal damdiploma, vernoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen Jannes van der Wal uit Groningen. Dit was trouwens het eerste damdiploma in een reeks van 11 exemplaren.

Uitslagen onderlinge wedstrijden

Monika Willems - Nickey Loots 0 – 2
Ties Willems – Han Tuenter 0 – 2
Dylano Stoter – Janick Lanting 0 – 2
Yara de Veld – Harrie Molthoop 0 – 2
Grieko Kruijer – Dewi Stubbe 2 – 0
Geert Lubberink – Sietse Rops 1 – 1
Richard de Rooy - Sten Doddema 2 – 0
Janick Lanting – Geert Lubberink 1 – 1

Woensdagmiddag
Met acht liefhebbers in het basisonderwijs werd woensdagmiddag 20 november geoefend met de nodige theorie en oefenpartijen.

Woensdagavond
De woensdagavondgroep werkte onderstaande partijen af.

Demi Peters – Martin Viel 1 – 1
Jan Aeilkema – Han Tuenter 1 – 1
Janick Lanting – Nikolaus Schütte zur Wick afgebroken
Geert Lubberink – vrij

Donderdagavond
Het Persoonlijk Provinciaal Gronings Kampioenschap (PPK) werd in de eerste klasse afgewerkt in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. Dit gebeurde op donderdagavond 21 november. Jan Starke uit Oude Pekela wist in een vloeiende stijl de koploper in de eerste klasse Folkert Eerdmans uit Groningen te achterhalen en deelt nu met Fenno Werkman uit Baflo de eerste plaats. In dezelfde ronde deelde Han Tuenter uit Westerlee de punten met Jack Westerdijk uit Appingedam en staat momenteel op de 4e plaats één punt achter de koplopers. Door deze uitslagen blijft het spannend tot de laatste ronde.

Wedstrijden 7e ronde PPK Eerste klasse

Klaas Tillema – Eddy Groenhagen 2 – 0
Anko Sterenberg - Rudolf Schwab 1 – 1
Jan Starke – Folkert Eerdmans 2 – 0
Jack Westerdijk – Han Tuenter 1 – 1

Tussenstand Persoonlijk Provinciaal Kampioenschap (PPK) Eerste klasse

1. Fenno Werkman Baflo 6 – 8
Folkert Eerdmans Groningen 6 – 8
Jan Starke Oude Pekela 6 – 8
4. Han Tuenter Westerlee 6 – 7
5. Rudolf Schwab Westeremden 7 – 7
6. Jack Westerdijk Appingedam 5 – 6
7. Anko Sterenberg Uithuizermeeden 6 – 6
8. Klaas Tillema Uithuizen 5 – 4
9. Eddy Groenhagen Warffum 7 – 0

Tiental Winschoten
Tenslotte trok zaterdag 23 november het tiental van Winschoten naar Warffum, waar het nipt met 9 – 11 won van de plaatselijke damvereniging.