Nieuws Damclub Winschoten

Het merendeel van de 41 leden van Damclub Winschoten waren week 50 op veel fronten actief om het dammen te beoefenen en te promoten. De clubavonden werden overigens afgewerkt in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan in de Rozenstad.

Dinsdagavondgroep
Op de dinsdagavondgroep gaven 16 leden acte de préséance. Als hoogtepunt ontving Dewi Stubbe uit Winschoten haar eerste damdiploma, het Van der Wal exemplaar.
Daarnaast werd de theorie onder de loep genomen en werden partijen gespeeld voor de onderlinge competitie. Verder werden diverse oefenpartijtjes gespeeld.

Partijen
Grieko Kruijer – Dominic Dijkhuis 1 – 1
Jamey Loots – Ties Willems 2 – 0
Han Tuenter – Janick Lanting 0 – 2
Nickey Loots – Dylano Stoter 2 – 0
Dewi Stubbe – Sietze Krops 2 – 0
Richard de Rooy – Sten Doddema 2 – 0
Yara de Veld – Harrie Molthoop oefenpartij

Woensdagmiddag
Woensdagmiddag waren 10 leden actief. De woensdagmiddag is namelijk gereserveerd voor de basisschoolleerlingen. Woensdagavond werden de partijen van de Nationale Competitie geanalyseerd onder leiding van Jakob Pronk. Hierbij waren 12 leden present. Hoogtepunt hier was de uitreiking van het bondsonderscheidingsteken aan Marchinus Mulder voor ruim 40 jaar onafgebroken lidmaatschap bij de KNDB.

Persoonlijk Provinciaal Kampioenschap (PPK)
Jan Starke uit Oude Pekela en Han Tuenter uit Westerlee werkten donderdag 12 december de 8e ronde af voor het persoonlijk Provinciaal Kampioenschap dat deze sessie in Warffum werd afgewerkt. Han Tuenter won tegen Anko Sterenberg Uithuizen en Jan Starke deelde de punten met Jack Westerdijk uit Appingedam.

Stand 1e klasse PPK
1. Folkert Eerdmans Groningen 7 – 10
2. Han Tuenter Westerlee 7 – 9
3. Fenno Werkman Baflo 7 – 9
4. Jan Starke Oude Pekela 7 – 9
5. Jack Westerdijk Appingedam 7 – 8
6. Rudolf Schwab Westeremden 7 – 7
7. Anko Sterenberg Uithuizermeeden 7 – 6
8. Klaas Tillema Uithuizen 7 – 5
9. Eddy Groenhagen Warffum 8 – 1

Voor donderdag 19 december staan de volgende partijen op de planning in de 1e klasse.

Jack Westerdijk – Fenno Werkman
Han Tuenter – Jan Starke
Folkert Eerdmans – Anko Sterenberg
Rudolf Schwab – Klaas Tillema

Jakob Pronk uit Winschoten komt eveneens in actie op donderdag 19 december in de hoofdklasse en speelt dan tegen Floris Tol uit Eelde. Ook hier is het tot de laatste ronde spannend. Voor de laatste ronde is de speellocatie het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. Na afloop vindt tevens de prijsuitreiking plaats.
Stand hoofdklasse
1. Danny Staal Groningen 4 – 7
2. Nico Werkman Baflo 4 – 5
3. Jakob Pronk Winschoten 4 – 4
4. Berend Plijter Middelstum 4 – 3
5. Floris Tol Eelde 4 – 3
6. Jouke de Haan Grijpskerk 4 – 2

Programma 19 december 2019

Danny Staal – Nico Werkman
Jakob Pronk – Floris Tol
Berend Plijter – Jouke de Haan

DG Het Noorden twee maal brons bij NK clubteams
DG Het Noorden uit Groningen nam zaterdag 14 december met 3 teams deel aan het NK voor clubteams in de welpen-, pupillen- en aspiranten/juniorenklasse. De welpen en pupillen teams bestonden uit 4 tallen, de aspiranten/junioren uit 3 tallen. De welpen en pupillen werden derde en de aspiranten/junioren vierde. In totaal hadden zich 32 teams ingeschreven. Teamleider Danny Staal had Demi en Janick Lanting van Damclub Winschoten geïnviteerd deel te nemen in één van hun teams. Damclub Winschoten nam dit jaar namelijk niet deel aan dit NK. Janick Lanting uit Bad Nieuweschans kwam uit in het pupillenteam samen met Bas, Minte, Stefan en Anand. Demi Peters uit Bunde pakte samen met Tamar Visser uit Sneek en Yneke Goerres uit Aldeboarn een keurige vierde plaats van de 12 teams. In het individuele klassement kwam Demi tot 13 punten in 11 partijen en Janick 12 punten in 9 partijen.