Basisschooljeugd kan in de bibliotheek Winschoten kennis maken met de damsport

Het samenwerkingsverband tussen bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten biedt de basisschooljeugd de gelegenheid op een laagdrempelige manier kennis te maken met de damsport. Elke woensdagmiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur zijn de liefhebbers welkom in de “cursusruimte” van de bibliotheek Winschoten. Om een goede basis voor het dammen te creëren gaan in eerste instantie de spelregels de revue passeren.

De enthousiaste trainers gaan hierbij de aanwezige jongelui betrekken bij de uitleg op het demonstratiebord. Na een korte uitleg wordt er natuurlijk fysiek geoefend. Vanzelfsprekend kunnen de leerlingen opgaan voor hun eerste damdiploma genoemd naar de reeds overleden ex-wereldkampioen Jannes van der Wal uit Groningen. De lesstof voor de Van der Wal cursus bevat naast alle spelregels, eenvoudige vraagstukken. Daarnaast is het streven  een interne competitie op te zetten voor de basisschooljeugd.

Damsport beoefenen met computer, laptop of de ipad

Tegenwoordig is de damsport ook te beoefenen op de ipad of tablet. Deze dam-app is namelijk gratis te downloaden. De Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) heeft voor de echte beginners het damZ! programma ontwikkeld. Via de website van de KNDB ga je naar damZ! Daarna kun je de keuze maken tussen ”spelregels”, “online dammen” of “dammentor”. Om te beginnen is natuurlijk de kennis van de spelregels een goede basis om daarna verder te gaan met dammentor. Bij dammentor kunnen bijvoorbeeld alle standaard combinaties langs, van eenvoudig tot moeilijk.