“Fitter Brein” brengt damsport onder de aandacht bij “Oosterlengte” in Winschoten

Donderdagmorgen 8 september heeft een delegatie van de landelijke organisatie “Fitter Brein” de damsport onder de aandacht gebracht bij “Oosterlengte” in Winschoten. Deze bijeenkomst voor de groep activiteitenbegeleiders vond plaats in verzorgingshuis “Old Wolde” in Winschoten. Oosterlengte is namelijk de overkoepelende organisatie van verzorgingshuizen in Beerta, Nieuwolda, Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Scheemda, Bellingwolde en Winschoten. Het “Fitter Brein” is een innovatief netwerk dat is ontstaan tussen damkoepel Regiowerking Noord en Healthy Ageing Network Northern Netherlands (HANNN) en is hét middel om het brein fit te houden en meerdere generaties met elkaar in contact te brengen. Het dammen is namelijk eenvoudig te leren: de spelregels zijn overzichtelijk. Tegelijkertijd is dammen uitdagend: de combinaties zijn eindeloos. En het is een laagdrempelige manier om mensen bij elkaar aan een tafel te krijgen en contact te maken.

Han Tuenter, voorzitter DC Winschoten, overhandigt de damborden en schijven aan vertegenwoordigster van Old Wolde.

Contactpersoon voor “Fitter Brein” in de provincie Drenthe is Zainal Palmans uit Hoogeveen en in de provincie Groningen Bert Dollekamp uit Harkstede. De activiteitenbegeleiders gaan nu binnen Oosterlengte na welke mogelijkheden er zijn om de bewoners periodiek te laten kennis maken met de damsport. Leden van Damclub Winschoten zullen dan op locatie daarbij ondersteunen. De organisatie in Winschoten ontving bij deze “clinic” 10 damborden met schijven om het dammen fysiek te kunnen beoefenen.