Nationale Damcompetitie start zaterdag 17 september

De Nationale damcompetitie voor clubteams gaat zaterdag 17 september van start met de eerste ronde. Hierbij schuiven ca. 1200 dammers achter de borden in: ereklasse, hoofdklasse, eerste klasse en tweede klasse. De klassen bestaan uit respectievelijk één

groep, twee groepen,  drie groepen en tenslotte de 2e klasse vier groepen. Alle groepen worden in principe gevormd door 12 teams. De ereklasse en hoofdklasse bestaan daarnaast uit 10 tallen en de eerste- en tweede klasse herbergen 8 tallen. Het achttal van Damclub Winschoten is onderdeel van de 2e klasse A, dat verder bestaat uit Bezint Eer Gij Begint (BEGB) uit Britsum, SSS Kampen, Hijken DTC 3, DCH Heerenveen 2, DCH Heerenveen 3, HDC Hoogeveen 3, HDC Hoogeveen 4, DV Warffum 1, DV Warffum 2 en Roden/Leek 2. Met in achtneming van de gemiddelde rating zijn de titelkandidaten in de 2e klasse A: Hijken DTC 3, SSS Kampen, DCH Heerenveen 2 en DV Warffum 1.

Rondtoernooi

Alle teams spelen een zogenaamd rondtoernooi, onder een speeltempo van “Fischer 80 minuten + 1 minuut per zet”. Daarnaast starten alle wedstrijden op de zaterdagen om klokslag 12:00 uur. Na het opmaken van het eindklassement promoveert de kampioen in de 2e klasse A naar de 1e klasse en de nummer 2 gaat een promotiewedstrijd spelen volgens een ingenieus systeem van de KNDB.

Programma 1e ronde op zaterdag 17 september

1., DCH Heerenveen 3 –  Hijken DTC 3