Burgemeester Cora-Yfke Sikkema bij “Fitter Brein dam kick-off” in Winschoten

Vrijdagmiddag 9 juli vormde de Bibliotheek in Winschoten het decor en “aftrap” van het nieuwe damseizoen, onder de noemer “Fitter Brein kick-off”, in het bijzijn van Cora-Yfke Sikkema als burgemeester van Oldambt. Dit project is overigens een samenwerkingsverband tussen Healthy Ageing Network Northern Netherlands (HANNN), Gemeente Oldambt, Biblionet Groningen, Bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten. De organisatie was hierbij vertegenwoordigd door Daan Bultje van de HANNN, Ida Buijs van Biblionet Groningen, coördinator Fitter Brein Zainal Palmans, Esther Huls van Bibliotheek Winschoten, Maurice Dijk van de gemeente Oldambt en tenslotte het voltallige bestuur van Damclub Winschoten, te weten: voorzitter Evert van Leeuwen, secretaris Johan Mulder en penningmeester Jakob Pronk.

(bron: Fitter Brein)

Bert Dollekamp

De presentatie werd deze middag vakkundig en doorspekt met anekdotes, verzorgd door dampedagoog en publicist drs. Bert Dollekamp. Stapsgewijze liet Bert, in een ontspannen sfeer, het programma de revue passeren. Dit alles onder het motto om een fitter brein te creëren.

Professor Erik Scherder

Professor Erik Scherder, droeg als ambassadeur van Fitter Brein eveneens zijn damsteentje bij. In een heldere video boodschap lichte Erik Scherder het belang van dammen toe.

(bron: Fitter Brein)

Generatiematch

Deze generatiematch was eigenlijk een bijzondere wedstrijd tussen jong en oud. Zes jeugdleden van Damclub Winschoten namen het namelijk op tegen de senioren van het “regioteam”.  Het oudste clublid van Damclub Winschoten Grieko Kruijer (87 jaar) nam het hierbij op tegen het jongste lid van de damclub Elize van der Kamp (10 jaar) Jamey Loots (17 jaar) nam het op tegen burgemeester van Oldambt Cora-Yfke Sikkema. Het jeugdteam won uiteindelijk met 3 – 9.

Gedetailleerde uitslag
Regioteam                 – Jeugd Damclub Winschoten
1.  Cora-Yfke Sikkema Jamey Loots (17) 0 – 2
2. Grieko Kruijer Elize van der Kamp (10) 0 – 2
3. Maurice Dijk Yara de Veld (16) 2 – 0
4. Esther Huls Dylano Stoter (15) 0 – 2
5. Geert Lubberink Demi Peters (15) 1 – 1
6. Daan Bultje Janick Lanting (14)  0 – 2

Fitter brein dampakketten

De “Fitter Brein dampakketten” die bestonden uit 2 damborden met schijven, 3 damZ! damborden en flyers, reikte voorzitter Evert van Leeuwen van Damclub Winschoten uit aan Ida Buijs van Biblionet, Jantien van Dijk en Ina van der Laan van Oosterlengte (Old Wolde Winschoten) Gertrude Groenveld Oosterlengte (Dokhuis Oude Pekela) Esther Huls Bibliotheek Winschoten en Maurice Dijk van de gemeente Oldambt.

Aanschuifsimultaan Demi Peters

Als afsluiting van deze middag nam jeugdlid Demi Peters (15 jaar) van Damclub Winschoten het op tegen Dylano Stoter, Janick Lanting, Esther Huls, Angela Schulingkamp, Grieko Kruijer en Marijke Haitel. Alleen Janick Lanting won zijn partij. Deze 8 – 2 zege voor Demi resulteerde in een scoringspercentage van ruim 83 %.

(bron: Fitter Brein/RTV Westerwolde)

Resumé

In de afsluiting hadden alle aanwezigen,  alleen maar lovende woorden voor de organisatie en willen in de toekomst, gezamenlijk, de damsport meer uitdragen. Deze middag heeft namelijk bewezen dat de damsport een sociaal bindmiddel kan zijn voor jong en oud, met als voordeel dat het laagdrempelig is en voor iedereen toegankelijk. Kortom het was voor alle aanwezigen een interessant en ontspannen samenzijn.