Jakob Pronk kampioen Rapiddammen van Damclub Winschoten

Het damseizoen 2020-2021 bij Damclub Winschoten werd woensdagavond 30 juni fysiek afgesloten met een Rapid toernooi. 10 leden gaven acte de préséance en werkten een zogenaamd rondtoernooi af onder een speeltempo van “Fischer 5 minuten + 3 seconden per zet”. Jakob Pronk uit Winschoten wist ongeslagen de eindstreep te bereiken met 14 punten op 2 punten gevolgd door Jan Aeilkema uit Assen, die tweede werd. Johan Mulder uit Kropswolde pakte het brons met 11 punten. Demi Peters uit Bunde en Han Tuenter uit Westerlee eindigde ex aequo met 9 punten op de gedeelde 4e plaats. Geert Lubberink uit Winschoten schoof 8 punten bijeen en Janick Lanting uit Bad Nieuweschans kwam tot 7 punten. Grieko Kruijer uit Wedderveer en Sietze Rops uit Oude Pekela sloten het klassement ex aequo af met ieder 1 punt. Voorzitter Evert van Leeuwen nam niet deel aan het kampioenschap.

Eindstand Rapiddammen
1. Jakob Pronk Winschoten 14 punten
2. Jan Aeilkema Assen 12 punten
3. Johan Mulder Kropswolde 11 punten
4. Demi Peters Bunde 9 punten
5. Han Tuenter Westerlee 9 punten
6. Geert Lubberink Winschoten 8 punten
7. Janick Lanting Bad Nieuweschans 7 punten
8. Grieko Kruijer Wedderveer 1 punt
9. Sietze Rops Oude Pekela 1 punt

Online dammen

Door de coronamaatregelen van de overheid konden sinds september 2020 de leden van Damclub Winschoten slechts “online” hun favoriete sport beoefenen.

Seizoen 2021 – 2022

Het nieuwe damseizoen van damclub Winschoten begint de eerste woensdag in september met de onderlinge competitie. De laatste woensdag in augustus staat overigens de algemene ledenvergadering gepland.

Zomerdamtoernooi Friesland 2021

Jakob Pronk uit Winschoten en Han Tuenter uit Westerlee reisden donderdagavond 1 juli af naar “Ien en Mien” in Goutum (onder de rook van Leeuwarden) waar de 2e ronde werd afgewerkt in het Friese Zomerdamtoernooi. Dit toernooi staat, dit jaar, onder auspiciën van de Provinciaal Friese Dambond (PFDB). Onder een speeltempo van “Fischer 40 minuten + 1 minuut per zet” trof Jakob Pronk, Jan van Dijk uit Ureterp. Ondanks een goede partij van Jakob pakte MF Jan van Dijk (deelnemer NK) beide punten. Han Tuenter speelde tegen John Folkers uit Steenwijk. In een remisestand had Han Tuenter zijn toegewezen speeltijd vroegtijdig opgesoupeerd, hetgeen verlies betekende. Dinsdag 6 juli staan voor Jakob en Han de derde ronde op de planning in het “Hof van Schoterland” in Mildam (bij Heerenveen)