Jakob Pronk kampioen sneldammen van DC Winschoten

Jakob Pronk uit Winschoten is dinsdagavond 20 december algemeen kampioen geworden van Damclub Winschoten in de discipline sneldammen. Voor dit traditionele “eindejaarstoernooi” hadden zich tien gevorderde dammers laten ingeschrijven. Jakob kwam tot 16 punten, één punt meer dan plaatsgenoot Ben Dekens. Jakob verloor één partij tegen Ben Dekens. Ben bleef overigens als enigste ongeslagen. Bij dit interne sneldamtoernooi legde Gerco Lubberink uit Winschoten beslag op de derde plaats. Onder een speeltempo van “Fischer 5 + 5” werden 9 ronden afgewerkt. In totaal namen 18 leden deel aan dit “eindejaarstoernooi”.

Eindstand

1. Jakob Pronk 16 punten
2. Ben Dekens 15 punten
3. Gerco Lubberink 13 punten
4. Henk Prak 12 punten
5. Ben Haan 10 punten
6. Marchinus Mulder 7 punten
7. Johan Mulder 6 punten
8. Geert Lubberink 6 punten
9. Jacob de Groot 4 punten
10. Frans de Groot 1 punt

Jan Starke titel beginners

Bij de “beginnersgroep” legde Jan Starke uit Oude Pekela beslag op de titel. Hiervoor moest Jan barrage spelen tegen Anne Snoey uit Midwolda. Jan won deze partij, waardoor Anne tweede werd. Ook de 3e plaats werd beslist door een barrage. Hier wist Evert van Leeuwen uit Bad Nieuweschans te winnen van Wim Westerbeek uit Winschoten. Aan deze titelstrijd namen 8 leden deel.

Eindstand

1. Harrie Molthoop 10 punten (buiten mededinging)
2. Jan Starke 9 punten
3. Anne Snoey 9 punten
4. Evert van Leeuwen 5 punten
5. Wim Westerbeek 5 punten
6. Grieko Kruijer 4 punten
7. Richard de Rooy 4 punten
8. Anke Sijbesma 1 punt

Extra groep in 2017
Mede door de toeloop van nieuwe leden wordt dinsdag 3 januari 2017 gestart met een “derde” groep die wordt toegevoegd aan de onderlinge competitie. Deze groep vult de leemte op tussen de groep beginners en de gevorderden. Deze groep zal naar verwachting in eerste instantie bestaan uit 6 tot 8 leden. Door deze constructie zijn uiteindelijk de krachtsverhoudingen beter gegarandeerd en wordt het dammen aantrekkelijker gemaakt. Vanzelfsprekend worden voor alle drie groepen aan het eind van de competitie ook 3 prijzen beschikbaar gesteld.