Jakob Pronk uit Winschoten pakt brons op Gronings kampioenschap sneldammen

De 50-jarige Jakob Pronk uit Winschoten heeft zaterdag 28 april bij het Provinciaal kampioenschap sneldammen, beslag gelegd op de derde plaats in het algemeen klassement. De Provinciaal Groninger Dambond (PGD) had dit jaar gekozen voor “sporthal De Ringen” in Delfzijl, de thuishaven voor de plaatselijke damclub. Nico Werkman uit Baflo kon als voorzitter van de PGD 18 deelnemers welkom heten, afkomstig van OG Middelstum, Damgenootschap Het Noorden uit Groningen, DC Roden/Leek, DV Warffum, Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl en Damclub Winschoten. Onder een speeltempo van “Fischer 5 + 5” werd een zogenaamd rondtoernooi afgewerkt, waarbij de deelnemers virtueel waren ondergebracht in drie ratinggroepen, namelijk tot 900 punten, 900 tot 1100 punten en boven de 1100 punten. Jakob Pronk uit Winschoten pakte in de hoogste ratinggroep een keurige derde plaats achter Martijn de Jong uit Groningen en algemeen kampioen Danny Staal uit Groningen. Berend Plijter pakte de titel in de ratinggroep van 900 tot 1100 punten en Jan Starke uit Oude Pekela de titel in de klasse tot 900 ratingpunten. Clubgenoten Johan Mulder uit Kropswolde en Geert Lubberink uit Winschoten waren terug te vinden in de middenmoot. De prijzen werden tenslotte uitgereikt door Alex van Prinsenbeek uit Sappemeer en Nico Werkman uit Baflo.