Jan Starke uit Oude Pekela voor 3e keer Provinciaal kampioen sneldammen

De 36 jarige Jan Starke uit Oude Pekela is zaterdag 28 april sneldamkampioen van de Provincie Groningen geworden in de klasse tot 900 ratingpunten. Met dit kampioenschap prolongeerde Jan Starke de titel van de afgelopen 2 jaren. De Provinciaal Groninger Dambond (PGD) had dit jaar gekozen voor “Sporthal de Ringen” in Delfzijl, als thuishaven van de plaatselijke damclub. Nico Werkman uit Baflo kon als voorzitter van de PGD, 18 deelnemers welkom heten, afkomstig van Damgenootschap Het Noorden uit Groningen, DC Roden/Leek, DV Warffum, Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl, OG Middelstum en Damclub Winschoten. Onder een speeltempo van “Fischer 5 + 5” werd een zogenaamd rondtoernooi afgewerkt, daarbij waren de deelnemers virtueel ondergebracht in 3 ratinggroepen, namelijk tot 900 punten, 900 tot 1100 punten en boven de 1100 punten. Jan Starke werd dus kampioen in de klasse tot 900 ratingpunten, Berend Plijter uit Middelstum in de ratinggroep van 900 tot 1100 punten en in de hoogste groep werd Danny Staal uit Groningen kampioen. Alle drie hebben zich geplaatst voor het NK sneldammen op zaterdag 9 juni in het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht. Clubgenoot Jakob Pronk uit Winschoten werd in de hoogste ratinggroep keurig derde achter Martijn de Jong en kampioen Danny Staal beide uit Groningen.