Jan Starke 1e plaats damtoernooi in Dedemsvaart

De 35 jarige Jan Starke uit Oude Pekela heeft woensdag 28 december op het traditionele damtoernooi in “De Baron” in Dedemsvaart een eerste prijs behaald. Aan dit 29e Vrieling damtoernooi werd deelgenomen door 138 dammers, die werden ondergebracht in groepjes van 4 in ereklasse, hoofdklasse, eerste klasse, tweede klasse, huisdammers en jeugdspelers. Oost Groningen was vertegenwoordigd door Jan Starke uit Oude Pekela en Geert Lubberink uit Winschoten. Jan nam het in de 1e klasse op tegen Gerrit Roeterdink uit Laren (Gld), Jan Bazuin uit Zuidwolde en Henk Woolderink uit Rijssen en scoorde 5 punten, onder een speeltempo van 1 uur per speler/partij. Geert Lubberink kwam in de hoofdklassegroep niet verder dan een 50% score. De organisatie was in handen van de plaatselijke Damclub Dedemsvaart. Overigens Jan Starke en Geert Lubberink komen beide uit voor Damclub Winschoten. Zaterdag 14 januari staat het rapid toernooi in Beilen gepland.

Jan Starke 5 punten
Jan Starke kwam remise overeen met Jan Bazuin en liet winst aantekenen tegen Gerrit Roeterdink en Henk Woolderink. Geert Lubberink kwam in zijn groep uit tegen Gerard Bruins uit Hoogeveen, Hans van Dijk uit Veenwouden en Henk Kamminga uit Dronten. Geert kwam tot 3 punten na remise tegen Gerard en winst tegen Hans. Tegen verloor Geert met een geniepig damzetje.

WK effect
De WK match tussen Roel Boomstra en Jan Groenendijk had duidelijk invloed op het toernooi in Dedemsvaart. Deze 29e editie nam een recordaantal van 138 dammers, uit alle windstreken, deel aan dit evenement dat werd afgewerkt in een prachtige ambiance.

2e klasse A KNDB

Jan Starke en Geert Lubberink zagen dit toernooi als een training voor de 10 tallen competitie die zaterdag 7 januari een vervolg krijgt. Dan staat namelijk de 8e ronde op het programma, waarin DC Winschoten het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl ontvangt. In deze 2e klasse A is DC Winschoten nog in de race voor promotie.

Ratingpunten
In tegenstelling tot jaren geleden, werden op dit toernooi in Dedemsvaart de spelers naar sterkte ondergebracht. De krachtsverschillen zijn volgens deze methode miniem, echter het levert wel interessante partijen op, mede door toedoen van het speeltempo. Het is namelijk de kunst het beschikbare uur zo goed mogelijk te benutten.
imag0933-1