Jan Starke uit Oude Pekela naar “Mello Koolman” in Groningen

Vrijdagavond 2 september en zaterdag 3 september staat het “Mello Koolman” damtoernooi op het programma. Traditioneel vindt dit “Rapid” toernooi plaats in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. Damgenootschap Het Noorden staat wederom garant voor de organisatie. Naar verwachting nemen een 80 tal deelnemers deel aan dit toernooi dat 8 ronden “Zwitsers systeem” omvat, onder een speeltempo van 30 minuten per speler per partij. Vrijdagavond worden 3 ronden afgewerkt en zaterdag de resterende 5 ronden. Naast Jan Starke uit Oude Pekela is Damclub Winschoten vertegenwoordigd door Gerco en Geert Lubberink uit Winschoten.

Sinds 1985
Het Mello Koolman toernooi is sinds 1985 een jaarlijks terugkerend evenement, waar gemiddeld tussen de 80 en 100 dammers aan deelnemen. Dit traditionele toernooi is genoemd naar de bekende Groningse dammer Mello Koolman die in 1985 is overleden. De eerste ronde wordt bepaald door een loting, daarna komt de computer in actie en koppelt na elke ronde de spelers met een gelijk aantal punten aan elkaar. Het toernooi kent een algemeen klassement met daarnaast een 4 tal virtuele ratingklassementen.