Ben Dekens uit Winschoten 1e plaats op Mello Koolman damtoernooi

Ben Dekens uit Winschoten is zaterdag eerste geworden in zijn ratinggroep bij het Mello Koolman Rapid damtoernooi in Groningen. Dit tweedaagse toernooi begon vrijdagavond 1 september met 3 ronden en zaterdag aansluitend de resterende 5 ronden. De totaal 8 ronden “Zwitsers systeem” met een speeltempo van 30 minuten per speler/partij vond plaats in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. De 48 deelnemers waren virtueel onderverdeeld in 5 ratinggroepen. Ben Dekens kwam tot een keurige eerste plaats met 9 punten in zijn ratinggroep van 1000 tot 1075 punten. De vijf clubgenoten (Damclub Winschoten), Jan Starke uit Oude Pekela en de Winschoters Jakob Pronk, Henk Prak, Gerco Lubberink en Geert Lubberink, kwamen allen tot 6 punten. De organisatie was in handen van Damgenootschap Het Noorden uit Groningen. Het toernooi werd gewonnen door de Internationaal Meester Leopold Sekongo MI met 13 punten, nipt voor Internationaal Grootmeester Jean Marc Ndjofang GMI eveneens 13 punten, echter één SB punt minder.

Sterk bezet toernooi
Dit prestigieuze damtoernooi wordt gezien als aftrap van het nieuwe damseizoen. Zaterdag 16 september begint namelijk de Nationale Competitie waaraan naar schatting zo’n 1300 dammers aan deelnemen, verdeelt over ereklasse, hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse. Deze editie van het Mello Koolman damtoernooi was sterk bezet, gezien dat ruwweg 80% van de deelnemers een rating toucheerde van meer dan 1000 punten. In 1985 werd dit toernooi in het leven geroepen en genoemd naar de bekende Groningse dammer Mello Koolman en oud voorzitter van Damgenootschap Het Noorden.