BEGB Britsum – Damclub Winschoten 6 – 10

Zaterdag 12 november stond de 5e ronde van de Nationale damcompetitie op de wedstrijdkalender. Hiervoor was het team van Damclub Winschoten afgereisd naar het 8 tal van Bezint Eer Gij Begint (BEGB) uit het Friese Britsum. Deze thuiswedstijd werd overigens afgewerkt in Dorpshuis “De Bining” in het nabijgelegen Cornjum. Winschoten won deze belangrijke sleutelwedstrijd met 6 – 10 door overwinningen van Frederik Bos, Ben Haan en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Albertus Kamps, Johan Mulder, Jan Starke en Janick Lanting. Met deze zege bezet Winschoten voorlopig de 2e plaats in de 2e klasse A. achter koploper Strijt Sonder Spijt (SSS) uit Kampen. Britsum daarentegen is door dit resultaat gezakt naar de gedeelde vierde plaats. Na het opmaken van de eindstand promoveert de kampioen naar de eerste klasse A en de nummer twee gaat een promotiewedstrijd afwerken.

Uitslagen 5e ronde
7. Klaas Herder Jan Starke 1 – 1
8. Ruurd Winkel Jilje Scheeringa  2 – 0

Programma 6e ronde op zaterdag 26 november

Warffum 1                                                       – HDC Hoogeveen 3

Hijken Drents Tiental Combinatie (DTC) 3     – HDC Hoogeveen 4

Winschoten                                                     – Roden/Leek 2

DCH Heerenveen 3                                        – BEGB Britsum

DCH Heerenveen 2                                        – SSS Kampen

Warffum 2      vrij

Wedstrijdverloop

Damclub Winschoten was zaterdag 12 november op haar hoede met de “uitwedstrijd” tegen BEGB uit Britsum. De Friezen stonden namelijk op de 2e plaats in de 2e klasse A, waarbij ze in,  de 3e ronde, de belangrijke thuiswedstrijd tegen titelkandidaat Warffum 1 met 9 – 7 hadden gewonnen. Tevens werd tegen “runner up” HDC Hoogeveen 3 met 9 – 7 gewonnen. Na een opbeurende speech van voorzitter Sjoerd Schaaf staken de 16 dammers om klokslag 12 uur van wal. De Friezen begonnen na 2 uur speeltijd voortvarend na verlies van Jilje Scheeringa tegen Ruurd Winkel. Jilje kreeg, jammer genoeg, geen vat op het spel van Ruurd. Geert Lubberink scoorde vervolgens de gelijkmaker met winst tegen Hylke Dykstra, 2 – 2. Een kwartiertje later nam Winschoten de leiding over met positionele winst van Frederik Bos tegen Jan Peters, 2 – 4. Albertus Kamps maakte daarna een nuttig punt tegen Eddy Drost, 3 – 5. Daarna liep Winschoten verder uit naar 3 – 7 na een gedegen winst van Ben Haan tegen de topscoorder van Britsum, Eeltje Terpstra. Eeltje kreeg in het middenspel een onbespeelbare vleugel die uiteindelijk de nederlaag inluidde. Johan Mulder kwam ondertussen in het middenspel een schijf achter tegen Pieter Dijkstra, echter de overgebleven stand bood Johan voldoende compensatie voor een puntendeling, 4 – 8. De teamzege werd daarna veilig gesteld door Jan Starke met een ruime remise tegen Klaas Herder, 5 – 9. Jan had met het einde in zicht, de partij in “the pocket”, maar koos voor een veilig besluit. De laatste en onderhoudende partij tussen Janick Lanting en Sietse Bronger werd uiteindelijk remise, wat de eindstand op 6 – 10 bracht.  Met deze overwinning heeft Winschoten de zware uitwedstrijd tot een goed einde gebracht, waarbij de goede teamgeest hoogtij vierde.