BEGB Britsum – Damclub Winschoten 5 – 15

Zaterdag 15 oktober werd de 3e ronde in de Nationale competitie van de KNDB afgewerkt.
Het 10 tal van Damclub Winschoten kwam in en tegen BEGB Britsum tot een 5 – 15 zege. Winst was er voor Johan Mulder, Katrinus Posthumus, Ben Haan, Ben Dekens, Gerco Lubberink en Jakob Pronk, aangevuld met remises van Jan Starke, Marchinus Mulder en Martin Viel. Door deze zege blijft Damclub Winschoten samen met het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl koploper in de 2e klasse A met 6 punten uit 3 wedstrijden. Winschoten heeft echter 46 bordpunten tegenover 34 voor PGT. Zaterdag 29 oktober staat voor Winschoten de “thuiswedstrijd” tegen Huizum 2 uit Leeuwarden op het programma.

Uitslagen 3e ronde 2e klasse A

10. Klaas Koopman – Ben Haan 0 – 2
5 – 15

Wedstrijdverloop

Sinds de herintreding van Winschoten bij de KNDB in 2014, liep het twee keer tegen een nederlaag op bij Bezint Eer Gij Begint (BEGB) Britsum. Het eerste jaar bleef de schade nog beperkt tot 9 – 11 in Britsum. Vorig seizoen echter gingen de Winschoters “thuis” met 7 – 13 ten onder. Na een aanloopperiode van 2 jaar is Winschoten dit seizoen een goed lopend team geworden en poetste beide nederlagen tegen Britsum weg met een keurige 5 – 15 overwinning. Na 3 uur spelen nam Winschoten een 0 – 4 voorsprong met zeges van Johan Mulder en Katrinus Posthumus op respectievelijk Sjoerd Schaaf en Pieter Dijkstra. Daarna schoof Jan Starke naar een rustige puntendeling tegen Ruurd Winkel 1 – 5. Even daarna trok Ben Haan de stand op naar 1 – 7 met een zege tegen Klaas Koopman. Marchinus Mulder had ondertussen schijfverlies opgelopen tegen Roel Toering met een verborgen Coup Philippe. De overgebleven stand bood voor Marchinus voldoende compensatie voor een punt 2 – 8. Jeppe Bronger was in de veronderstelling een winnende combinatie te kunnen uitvoeren tegen Martin Viel. Niets was minder waar, na het optrekken van de kruitdampen stond Martin zowaar een schijf voor. Martin kon deze voorsprong niet verzilveren en kwam een puntendeling overeen. 3 – 9. Hierop demarreerde Winschoten weg naar 3 – 13 met zeges van Ben Dekens en Gerco Lubberink tegen respectievelijk Eeltje Terpstra en Jan Peters. Geert Lubberink leek het kruit droog te houden tegen Reinout Sloot, maar was in de overgang middenspel/eindspel niet accuraat genoeg en capituleerde na vier uur spelen. Hierdoor kwam Britsum iets terug 5 – 13. Prompt daarop bracht Jakob Pronk de eindstand op 5 – 15 na positionele winst tegen Sietse Bronger. Met twee punten op zak vertrok het Winschoter team goed gemutst richting Oost Groningen. Saillant detail is nog dat Britsum, Jelle Veld (1079 ratingpunten) zag vertrekken naar Heerenveen 2. Daarentegen heeft Winschoten zich versterkt met de komst van Katrinus Posthumus (rating 1199).

Topscoorders
In de topscoorderslijst van de 2e klasse A prijken Gerco Lubberink, Ben Dekens, Katrinus Posthumus, Ben Haan en Johan Mulder van het Winschoter team met 6 punten uit 3 wedstrijden op de eerste 5 plaatsen. Jakob Pronk staat 9e en zit in een achtervolgend groepje van 15 spelers met 5 uit 3. Deze positieve resultaten zijn tevens van invloed op de ratingpunten. Door de winst van bovengenoemde 6 spelers in deze ronde zijn hun ratingpunten evenredig gestegen.

Programma voor de 4e ronde op 29 oktober 2016

SDC Sneek – BEGB Britsum