Demi Peters damkampioene 1e Regio Cup

De 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans is woensdagmiddag 19 oktober kampioene geworden op het 1e Regio Cup damtoernooi voor jeugdspelers in Gramsbergen. Deze eerste editie vond plaats in gebouw “De Binder”. De 44 jeugdspelers waren ondergebracht in 6 groepjes van maximaal 8 spelers, waarbij een z.g. rondtoernooi werd afgewerkt. De deelnemers kwamen uit Warffum, Groningen, Sneek, Oldeboarn, Hijken, Hoogeveen, Beilen, Dedemsvaart, Gramsbergen en van Damclub Winschoten. Demi wist in groep 4 al haar partijen winnend af te sluiten, waarmee ze naast de 1e prijs beker, tevens beslag legde op de felbegeerde wisselbeker. Deze wisselbeker mag ze tot 3 december in haar prijzenkast zetten tot de 2e regio Cup in Drachten. Janick Lanting eveneens uit Bad Nieuweschans werd overigens 2e in groep 5 en de 13 jarige Kyra van Driel uit Heiligerlee 3e in groep 3. De overige spelers van Damclub Winschoten, namelijk Anna Klooster uit Bad Nieuweschans, Jamey en Nickey Loots beide uit Winschoten en plaatsgenoot Lukas Bleeker, waren terug te vinden in de middenmoot. Met de aantekening dat Anna met een vierde plaats net naast de bekers greep.

Jeugddammen noord
De Regio Cup toernooien zijn vorig seizoen een initiatief geweest van “Jeugddammen Noord” een z.g. platform om het dammen onder de noordelijke jeugd te stimuleren. Om hier een vervolg aan te geven zijn dit seizoen 6 toernooien gepland in Gramsbergen, Drachten, Warffum, Hijken, Sneek en Dedemsvaart. Het merendeel van de deelnemers komt via de jeugddamclubs binnen, maar ook liefhebbers die (nog) geen lid zijn van een damclub mogen zich inschrijven. Dit soort toernooien zijn met opzet laagdrempelig gehouden en kunnen de meisjes en jongens op een ongedwongen wijze kennis maken met de damsport, om te zien of ze dit een leuke sport vinden. Bij de aanmelding worden de deelnemers door de Drentse jeugdleider Rik Smit in groepjes van 8 naar sterkte ingedeeld. Alleen groep 1 en soms groep 2 worden 6 spelers ondergebracht, die dan tevens met de klok hun partijen afwerken. Deze constructie is mede afhankelijk van de deelname. Overigens, bij de Regio Cups verzorgen de plaatselijke damverenigingen de accommodatie. In Gramsbergen was dat Damclub Oosterveen. Deze toernooien die voorheen de DDB Cup werd genoemd bracht sterke dammers voort, om enkele te noemen: Wouter Sipma, Zainal Palmans, Wouter Wolff, Nick Waterink.