Demi Peters 4e op NK dammen welpen meisjes

De 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuwschans zorgde zaterdag 7 mei voor een daverende verrassing met een keurige 4e plaats op het NK dammen voor welpen meisjes. Deze finale werd afgewerkt in het clubgebouw van WSDV uit Wageningen. Onder een speeltempo van “Fischer 10+5” werkten de 12 finalisten een z.g. rondtoernooi af. In deze individuele titelstrijd voor welpen meisjes geboren in 2006 of later, kwam Demi tegen de nrs 1, 2 en 3 niet tot scoren, maar tegen de overige meisjes won ze 6 partijen, aangevuld met twee remises. Met de aantekening dat de kampioene Marjory Feyt uit Wageningen en tweede Daria Shulepova uit Eindhoven vorige jaar reeds deelnamen aan het NK. Demi Peters is daarentegen pas in oktober vorig jaar in aanraking gekomen met de damsport via het scholendamtoernooi in Oost Groningen. De prijzen werden uitgereikt door Anne-Wil Koopman als lid van de KNDB commissie jeugdzaken. Het geheel stond onder leiding van Gerard Zijlema van de organiserende club WSDV. Hierbij werd Gerard bijgestaan door de arbiters Mara Langeveld en Bas van Berkel.

Wedstrijdverloop
Debutante Demi Peters begon heel ongedwongen aan dit kampioenschap en kon daardoor vrijuit spelen. Dit had als resultaat, dat ze na 6 ronden in de kopgroep was beland. In de 5 resterende ronden ontmoette ze de latere nrs. 1,2 en 3 die ze uiteindelijk alle drie nipt verloor. Maar met een zege tegen Maaike en Eefje stelde ze één ronde voor het einde haar 4e plaats veilig. De laatste ronde tegen Tanya kon ze net geen positief resultaat laten aantekenen. Ondanks haar korte damcarrière kon ze goed meekomen op dit NK.

Barrage
Daar Marjory Feyt en Daria Shulepova beide 20 punten hadden vergaard stond reglementair een barrage op het programma. Het betrof in 1e instantie twee partijen, één met wit en één met zwart. Dit resulteerde in een 2 – 2 eindstand. De daaropvolgende winstpartij zou doorslaggevend zijn. De eerste wedstrijd werd echter remise en de tweede idem dito. Ja, tenslotte werd de vijfde partij winst voor Marjory Feyt en werd daarmee de nieuwe kampioene bij de welpen meisjes.

Jeugdafdeling DC Winschoten
Zoals gezegd is Demi Peters in oktober vorig jaar in aanraking gekomen met de damsport op het scholendamtoernooi in Oost Groningen. Met een grote dosis aanleg en wilskracht kan ze momenteel uitstekend meedraaien in haar leeftijdscategorie op landelijk niveau. Met haar schoolteam OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans werd ze kampioen op het toernooi van de gemeente Bellingwedde en Oldambt (groep 4 t/m 6). Via het provinciaal Groninger kampioenschap plaatste het team zich voor de halve finale om het NK schooldammen. Hierin strandde het team, waarbij Demi topscoorder werd met 15 punten. Tussendoor pakte Demi vorige week de titel op een jeugdtoernooi Oude Pekela. Via het schooldammen heeft Demi zich daarna aangesloten bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten waar een kader haar op de woensdagmiddagen bekwaamd in de theoretische kennis. Momenteel is Demi bezig met de cursus voor het Van der Wal diploma.

Eindstand finale NK dammen welpen meisjes

1. Marjory Feyt Wageningen 20 punten (na barrage)
2. Daria Shulepova Eindhoven 20 punten
3. Tanya-Marie Cnossen Eindhoven 16 punten