Demi Peters uit Bad Nieuweschans kampioen op damtoernooi in Oude Pekela

De Provinciaal Groninger Dambond (PGD), de Oost Groninger Dambond (OGD) en de Drentse Dambond (DDB) hadden ook dit jaar wederom de handen ineengeslagen en MFC ‘De Binding” in Oude Pekela uitgekozen voor een regionaal damtoernooi. Zaterdag 30 april was het dan zover en kwamen de liefhebbers naar Oost Groningen. Het hieraan verbonden jeugdtoernooi werd gewonnen door de 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans. Op één punt gevolgd door de 10 jarige Joost Meijer uit Bedum. De 11 jarige Olaf Gelderloos uit Blauwestad legde beslag op de derde plaats. Het organisatiecomité bestond uit Herman Mulder uit Ter Apel en Bé Brakels uit Ter Apelkanaal, waarbij Bé Brakels de prijsuitreiking voor zijn rekening nam.

Eén remise voor Demi
Naarmate de competitie bij de jeugd vorderde leken Demi Peters en Joost Meijer om de eerste plaats te gaan strijden. Joost liet echter in de eerste ronde reeds een punt liggen tegen Amanda Lich en doordat het onderlinge treffen tussen Demi en Joost in een puntendeling eindigde, kon Demi in de overige partijen haar voorsprong consolideren.

Eindstand Jeugdklasse
1. Demi Peters Bad Nieuwschans 13 punten
2. Joost Meijer Bedum 12 punten
3. Olaf Gelderloos Blauwestad 9 punten
4. Amanda Lich Winschoten 7 punten
Karsten Lich Winschoten 7 punten
6. Richard Bethlehem Warffum 6 punten
7. Nickey Loots Winschoten 2 punten

Demi, Olaf, Amanda en Karsten zitten op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten waar ze op de woensdagmiddagen onderricht krijgen door een kader van de damclub. Dat omvat in de eerste plaats een gedeelte theorie, waarna de les wordt opgevuld met partijtjes. Dit laatste is van eminent belang om het geleerde in praktijk te brengen. Nickey en Olaf krijgen daarentegen op hun basisschool in een buitenschoolse activiteit elke dinsdagmiddag een “damuurtje”. Ook deze sessie omvat een gedeelte theorie met daar aan gekoppeld enkele oefenpartijtjes.