10 jarige Demi Peters Gronings Kampioene sneldammen

Onder auspiciën van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) vonden vrijdagmiddag 13 mei de Groningse kampioenschappen sneldammen plaats in de categorieën benjamins, welpen en pupillen. Deze titelstrijd vond traditioneel onderdak in het Kostverlorenkwartier in de Groningse wijk Kostverloren. Onder een speeltempo van “Fischer 5+5” werden in elke klasse 7 ronden afgewerkt. D.w.z. iedere speler begon met 5 basisminuten, aangevuld met 5 bonusseconden voor elke uitgevoerde zet. De 10 jarige Demi Peters uit Bad Nieuweschans wist ongeslagen, met een 100% score, de titel in de welpen klasse te bemachtigen. Tweede werd Bas Blanken uit Groningen. Pupillen kampioen werd Max Doornik uit Groningen en plaatsgenoot Anand Dalaj slaagde er in kampioen te worden bij de benjamins. Demi, Bas en Max werden hierdoor beloond met een ticket naar het NK sneldammen op zaterdag 11 juni in het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht. Het NK voor benjamins is op 28 mei in Culemborg. Tenslotte werden de prijzen uitgereikt door toernooileider Danny Staal uit Groningen. Op het arbitrale vlak kreeg Danny ondersteuning van Suzanne Staal en Gerald Wolff.

Rudolf Schwab
Provinciaal jeugdleider Rudolf Schwab uit Westeremden had in zijn speech stimulerende woorden voor de jeugdige dammers en benadrukte het belang van deze wedstrijden, waarbij natuurlijk de spelvreugde van eminent belang is en voorop staat.

Welpen en benjamins
De welpen en benjamins werden in één groep ondergebracht, waarbij dus 7 ronden werden afgewerkt. Benjamins zijn geboren in 2008 of later. Welpen zijn geboren in het jaar 2006 of 2007.
Pupillen daarentegen zijn geboren in de jaren 2003 t/m 2005. Daarboven zijn nog de aspiranten
die zijn geboren in de jaren 2000 t/m 2002. Daarnaast kent de damwereld nog de junioren geboren in de jaren 1997 t/m 1999. Tenslotte ben je senior als je geboren bent in het jaar 1996 of eerder.

Damclub Winschoten
De zes liefhebbers van Damclub Winschoten te weten Britt Jeths uit Vriescheloo, Amanda en Karsten Lich uit Winschoten, Kyra van Driel uit Heiligerlee, Demi Peters uit Bad Nieuweschans en debutant Nickey Loots uit Winschoten kwamen goed voor de dag. Kyra van Driel speelde daarentegen geheel ongedwongen en rammelde via de barrage nog aan de 2e plaats. Echter de beslissende partij werd gewonnen door Sil Bols uit Groningen. Maar een derde plaats is een uitstekende prestatie in dit veld van sterke dammers.

Successen voor Demi Peters
De successen van Demi Peters stappelen zich langzaam op. Demi Peters kwam in oktober vorig jaar in aanraking met de damsport via het scholendamtoernooi in Oost Groningen, waarbij haar school OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans zich had ingeschreven. Achteraf is dit een hele sterke zet geweest van de schoolleiding. Een groepje damliefhebbers ging zich daarna in Bad Nieuweschans verdiepen in het damspel en werd met het viertal (lees vier spelers en een reservespeler) zelfs kampioen op het scholendamtoernooi in Oost Groningen in de leeftijdscategorie welpen, dus groep 4 t/m 6. Op de provinciale kampioenschappen reikte het team van OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans tot de derde plaats, wat recht gaf op deelname aan de halve finale van Nederland voor basisscholen. Hier kwam het team uit Bad Nieuweschans niet verder, maar Demi was topscoorder van het team met 15 punten!

Individuele prestaties
Na het persoonlijk kampioenschap voor basisschoolleerlingen in Winschoten op 24 februari besloot Demi lid te worden van Damclub Winschoten waar ze op de jeugdafdeling door een kader wordt onderwezen in de damtheorie. Na een paar weken was al duidelijke dat Demi de stof gemakkelijk toch zich nam. 12 maart werd in Winschoten de 4e Regio-Cup Noord georganiseerd waar Demi een keurige 2e plaats behaalde in groep 6. Een week later dus op 19 maart nam Demi deel aan het Gronings kampioenschap “gewoon” dammen. Hier werd ze derde. Ondertussen werd in nauw overleg met het thuisfront besloten deel te nemen aan het NK voor welpen meisjes. Maar eerst kwam nog een jeugdtoernooi in Oude Pekela langs op 30 april. Dit werd afgesloten met het kampioenschap. Zaterdag 7 mei was het dan zover en werd naar Wageningen afgereisd. In deze categorie voor welpen meisjes die zijn geboren in 2006 af later kwam Demi tot een keurige 4e plaats, vlak achter de 3 “toppers”. Nu, met de sneldamtitel in Groningen op zak staat haar volgende NK te wachten op zaterdag 11 juni. Deze dag worden de sneldamtitels in alle categorieën gespeeld, dus jeugd en senioren.

Eindstand Pupillen

1. Max Doornik 12 punten Groningen
2. Sil Bols 10 punten Groningen (na barrage)
3. Kyra van Driel 10 punten Heiligerlee