Han Tuenter uit Westerlee provinciaal Gronings damkampioen in de 1e klasse

Woensdagavond 14 december is Han Tuenter uit Westerlee via een winstpartij tegen Marinus Damkat uit Groningen Provinciaal damkampioen geworden in de 1e klasse. De laatste ronde om de persoonlijk damtitel van de provincie Groningen, in zowel de hoofd- als eerste klasse, werd afgewerkt in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten. Dit is tevens de “thuishaven” van Damclub Winschoten, waar naast Han Tuenter, Johan Mulder, Jan Starke en Jakob Pronk op de ledenlijst staan. Met het ingaan van de laatste ronde was het in de 1e klasse spannend met 3 koplopers, namelijk Han Tuenter uit Westerlee, Johan Mulder uit Kropswolde elk 10 punten en 3e stond Renie Jas uit Groningen met 9 punten. Johan Mulder trof in de laatste wedstrijd Renie Jas. Bij een puntendeling was het sowieso zilver voor Johan, echter Renie Jas won deze krachtmeting. Het grootste gedeelte van deze wedstrijd was de partij in evenwicht, echter in de overgang naar het eindspel nam Johan een minder sterke voorzetting, waarna de puntendeling uit het zicht verdween. Medekoploper Han Tuenter trof in de laatste ronde Marinus Damkat. Via een kansrijk eindspel won Han deze partij en was de felbegeerde titel binnen. Johan Mulder werd op SB punten keurig vierde, achter Folkert Eerdmans, de kampioen van het afgelopen seizoen. Jan Starke uit Oude Pekela miste tenslotte de puntendeling tegen Folkert Eerdmans en werd gedeeld 6e met Fenno Werkman uit Baflo.

Uitslagen 9e ronde
Johan Mulder Renie Jas 0 – 2
Jan Starke Folkert Eerdmans 0 – 2
Han Tuenter Marinus Damkat 2 – 0
Fenno Werkman Jack Westerdijk 0 – 2
Eindstand 1e klasse
1. Han Tuenter Westerlee 8 – 12
2. Renie Jas Groningen 8 – 11
3. Folkert Eerdmans Groningen 8 – 10
4. Johan Mulder Kropswolde 8 – 10
5. Jack Westerdijk Delfzijl 8 – 7
6. Fenno Werkman Baflo 8 – 6
7. Jan Starke Oude Pekela 8 – 6
8. Bob van der Mark Groningen 8 – 5
9. Marinus Damkat Groningen 8 – 5

Jakob Pronk uit Winschoten pakt zilver bij provinciaal Groningse damtitel in de hoofdklasse

In de hoofdklasse moest Jakob Pronk uit Winschoten, woensdagavond, zijn verworven titel inleveren. In een rechtstreeks duel met Danny Staal uit Groningen werd het namelijk een puntendeling, waardoor Danny als nieuwe kampioen van de hoofdklasse werd gehuldigd. Jakob zette Danny nog wel onder druk, maar het was niet voldoende voor capitulatie. René Wijpkema uit Kantens en Nico Werkman uit Baflo spelen binnenkort nog een barrage met als inzet de 3e plaats. Met deze titel heeft Danny Staal zich rechtstreeks geplaatst voor de halve finale om de Nederlandse titel. Naast Danny Staal bleef ook Jakob Pronk ongeslagen.

Uitslagen 5e ronde

Werkman, Baflo                        – Bert de Jong, Groningen      2 – 0