Elize van der Kamp uit Beerta 3e plaats bij Regio Cup dammen

Zaterdag 17 december stond de eerste Regio Cup, een jeugdtoernooi voor jeugdspelers, op de damkalender. De speellocatie was mfc “De Magneet” in de Hoogeveense wijk “Het Krakeel”. Jeugdleider Rik Smit uit Hijken had de 80 deelnemers als basis ondergebracht in groepen van 8 deelnemers. Groep 1 en 2 werden gevormd door 6 spelers die tevens de partijen met de klok afwerkten. De deelnemers kwamen overigens van damverenigingen uit Groningen, Gramsbergen, Dedemsvaart, Hijken, Hoogeveen, Kampen en Winschoten.

V.l.n.r. Jamey Loots, Nicky Loots, Elize van der Kamp en Joris Burema

Drentse Dambond

Deze jeugdtoernooien zijn eind vorige eeuw in het leven geroepen door de Drentse Dambond (DDB) om de jeugd (nog) meer te betrekken bij de damsport. Begin deze eeuw vallen deze jeugdtoernooien onder de noemer “Jeugddammen Noord”. Hierbij worden de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel betrokken bij deze toernooien. De deelnemers zijn maximaal 19 jaar, m.a.w. als de jeugd 20 jaar wordt vallen ze in de senioren categorie.

Jona Bos in actie

Damclub Winschoten

Damclub Winschoten was met 5 jeugdspelers vertegenwoordigd, namelijk Jona Bos uit Wedderveer, Elize van der Kamp en Joris Burema beide uit Beerta, Jamey Loots en Nickey Loots beide uit Winschoten. Elize van der Kamp werd in groep 5 keurig derde met 12 punten en ontving bij de prijsuitreiking een beker. De overige spelers vielen net buiten de prijzen, maar konden desondanks terugzien op een geslaagd toernooi. De theoretische kennis kon namelijk weer worden getest met fysieke partijen. De volgende Regio Cup staat gepland op zaterdag 4 februari in het Drentse Hijken.