Damclub Winschoten – DV Warffum 7 – 9

Zaterdag 11 februari stond de 10e ronde van de Nationale dam competitie op het programma. Damclub Winschoten ontving, deze ronde, in het gebouw van S.V. Bovenburen Damvereniging Warffum 1. Deze sleutelwedstrijd om de bezetting van de 2e plaats in de 2e klasse A werd uiteindelijk een nipte 7 – 9 zege voor de dammers uit Warffum. Met deze zege staat Winschoten nog wel op gelijke hoogte met Warffum, echter het heeft 2 bordpunten minder gescoord. Met deze nederlaag verloor Winschoten eveneens haar ongeslagen status van dit seizoen. Saillant detail, de laatste nederlaag leed Winschoten, vorige seizoen, op 19 februari “thuis” tegen Warffum 1 met 5 – 11. Winschoten boekt dus gestaag voortuitgang, want nu werd het een nipt 7 – 9 verlies. Voor Winschoten scoorden Jan Starke met winst, aangevuld met remises van Albertus Kamps, Henk Prak, Martin Viel, Han Tuenter en Janick Lanting. Met deze nederlaag is tevens de 2e plaats voor Winschoten uit het zicht verdwenen, omdat de laatste ronde nog de zware “uitwedstrijd” tegen Hijken DTC 3 staat gepland en Warffum 1, Heerenveen 3 ontvangt. De 2e plaats geeft namelijk recht op een promotiewedstrijd naar de 1e klasse. Warffum deed de afgelopen 2 weken dus goede zaken, nu werd Winschoten met 7 – 9 verslagen en 2 weken geleden ging Hijken DTC 3 met dezelfde nederlaag huiswaarts.

Uitslagen zaterdag 11 februari

Hijken DTC 3            – Winschoten

Roden/Leek 2           – vrij

Wedstrijdverloop

In de aanloop naar deze “sleutelwedstrijd” ontbraken voor Winschoten, op de valreep, Ben Haan en Frederik Bos, echter de reservespelers Martin Viel en Jan Starke kweten zich uitstekend van hun taak. Martin met een sterke puntendeling tegen Jack Westerdijk (provinciaal kampioen 1e klasse 2021) en Jan Starke met een uitstekende winst tegen Herman Mulder (rating 1086). Warffum was dus op volle sterkte naar de Rozenstad afgereisd,  met een gemiddelde KNDB rating van 1034 punten. Daarentegen zat Winschoten op slechts  gemiddeld 960 punten. Na 2 uur spelen opende Jan Starke voor Winschoten de score met een loepzuivere “Coup Royal” tegen Herman Mulder. Met dit “rugwindje” leek er voor Winschoten geen vuiltje aan de lucht. Integendeel, Warffum ging er nog eens goed voor zitten. Daarna volgden nog 5 remises van achtereenvolgens Albertus Kamps tegen Johan Zijlstra, Han Tuenter tegen Fenno Werkman, Henk Prak tegen Nico Werkman, Martin Viel tegen Jack Westerdijk en Janick Lanting tegen Peter Hoeksema, met als tussenstand 7 – 5. De overige partijen Geert Lubberink – Bert Honderd en Johan Mulder – Geert Greven leken in eerste instantie in remise te eindigen, maar Bert Honderd en Geert Greven gingen stug door en wisten beide nog te winnen, met als eindstand 7 – 9.

Jan Starke en Janick Lanting in het blauw

Jan Starke en Janick Lanting zorgden persoonlijk voor een uitzonderlijke prestatie. Namelijk Janick Lanting wist met een remise tegen Peter Hoeksema (1135 punten) een ratingverschil van 262 punten te overbruggen en Jan Starke met 214 ratingpunten verschil na winst tegen Herman Mulder (1086). Hierdoor steeg de individuele KNDB rating van Jan Starke naar 872 punten en van Janick Lanting (peildatum 1 juli 873) naar 953 punten. Op “toernooibase” van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) site wordt deze prestatie namelijk in het “blauw” vermeld.