Han Tuenter uit Westerlee pakt zilver bij damtoernooi in Friesland

In de zomerperiode kunnen de liefhebbers genieten van de talrijke “Open” damtoernooien die meestal 1 week in beslag nemen. Zo stond week 28 de “Damweek DCH Heerenveen-Mildam 2024” op de damkalender. Dit traditionele damtoernooi in het Friese Mildam is voor Han Tuenter succesvol verlopen met een 2e plaats in zijn ratinggroep. Dit toernooi speelde zich overigens af van maandag 8 juli t/m 12 juli in het “Hof van Schoterland” in Mildam, de “thuishaven” van Damclub DCH Heerenveen. De 32 deelnemers waren ondergebracht in 3 ratinggroepen en werkten 9 ronden af onder een speeltempo van “Fischer 40 minuten + 1 minuut per zet”. De organisatie had er dit jaar voor gekozen dat de deelnemers louter partijen speelden tegen spelers uit de eigen ratinggroep. Algeheel kampioen werd René Wijpkema uit Yde die in ratinggroep A uitkwam en 14 punten scoorde.

KNDB ratinggroep

De wedstrijden hadden eveneens invloed op de huidige KNDB-ratingpunten. Han begon met een rating van 919 punten en zag zijn ratingpunten stijgen naar 928 punten. In ratinggroep A bivakkeerden spelers met een rating hoger dan 1100 punten. Groep B van 959 – 1100 punten en de C-groep tot 950 punten. Han kwam overigens tot 13 punten in de C-groep. De ratingpunten geeft namelijk de speelsterkte weer van de spelers.

Overige “Open” toernooien

De “Open” toernooien staan onder auspiciën van de “Fédération Mondiale du jeu de Dames” oftewel de Werelddambond (FMJD) Momenteel is Rotterdam Open begonnen, daarna komen nog Nijmegen, Heritage IJsselstein, Heerhugowaard, Brunssum, Hoogeveen en Golden Prague. Het speeltempo is daarbij standaard “Fischer 80 minuten + 1 minuut bonus per zet”. In Groningen krijgen we nog het Mello Koolmantoernooi dat vrijdagavond 6 september en zaterdag 7 september wordt afgewerkt. Hier is het speeltempo 30 minuten per persoon/partij en gaat het om 8 ronden “Zwitsers systeem”. Bij het zogenaamde “Zwitsers systeem” wordt de eerste ronde meestal bepaald door loting, waarna de computer, lees: “toernoeimanager” van de KNDB de regie overneemt en na elke ronde spelers met ongeveer hetzelfde aantal punten tegen elkaar laat spelen. Met een ingenieus systeem wordt eveneens de rating aangepast.