Janick Lanting pakt overtuigende zege bij simultaandammen in bibliotheek Winschoten

Woensdagmiddag 17 juli werd het damseizoen 2023 – 2024 bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten afgesloten met een simultaanseance tegen het 17-jarig damtalent Janick Lanting uit Bad Nieuweschans. Het gebruik van de “cursusruimte” in de bibliotheek is overigens een samenwerkingsverband tussen de bibliotheek Winschoten en de plaatselijke Damclub Winschoten. Bij de afsluiting van het seizoen gaven maar liefst 16 liefhebbers acte de préséance en konden genieten van deze discipline in de damsport. Bij het simultaandammen hanteert de simultaanspeler namelijk de witte schijven en begint aan zijn “rondje” door aan alle borden zijn eerste zet te doen. Bij terugkomst aan het eerste bord is de zwartspeler verplicht zijn eerste zet uit te voeren. Vervolgens voert Janick weer een zet uit en vervolgd zijn 2e rondje. Janick begon om 14:00 uur en kwam na ruim 1½ uur speeltijd een puntendeling overeen met Haykaram Zhamkochyan, de overige partijen werden in winst omgezet. Zowaar een puike prestatie. Het merendeel van de deelnemers zit overigens nog in het basisonderwijs en kan nu genieten van de “grote vakantie”. Woensdagmiddag 4 september mogen de jeugdleden van 14:00 uur tot 16:00 uur weer aanschuiven voor het nieuwe damseizoen 2024 – 2025. Voor de basisschooljeugd staan dan weer een 12-tal toernooien op de planning van bijvoorbeeld schooldammen, vijf Regio-Cup jeugdtoernooien, NK-welpen en halve finale NK-pupillen tot NK sneldammen.

NK-titel voor Janick Lanting

Janick Lanting heeft als damtalent al vele provinciale titels binnengehaald. Zijn “damcarrière” begon echter bij OBS Houwingaham in Bad Nieuweschans. Het hoogtepunt tot nu toe was de Nederlandse titel bij het “NK schooldam-topscorer-toernooi” in Apeldoorn op zaterdag 7 september 2019. Sinds dat jaar is Janick eveneens vaste speler van Winschoten 1 dat uitkomt in de 2e klasse A van de Nationale Competitie. Daarnaast werden vele titels behaald bij de Regio-Cup jeugdtoernooien waar Janick de laatste jaren in de hoogste groep bivakkeerde.