Janick Lanting 1e plaats Regio Cup jeugddammen in Ureterp

De 12 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans heeft in het Friese Ureterp beslag gelegd op de 1e plaats in groep 1 van het 3e Regio Cup jeugddamtoernooi. Na twee keer zilver in zowel Gramsbergen als Groningen is Janick er in geslaagd ongeslagen 1e te worden op dit regionale jeugdtoernooi. Janick moest alleen een remise toestaan aan Sytze Spijker uit Hoogeveen. De overige partijen sloot Janick winnend af.

Ureterp
De plaatselijke damclub fungeerde als gastheer in het MFC “De Wier”, waarbij jeugdleider Richard Koot een kleine 60 deelnemers kon verwelkomen. De jonge dammers kwamen uit Aldeboarn, Rinsumageest, Groningen, Hijken, Beilen, Hoogeveen, Gramsbergen, Kampen, Bad Nieuweschans, Beerta, Wedderveer, Oude Pekela en Winschoten. Ondertussen had Regio Cup jeugdleider Rik Smit uit Hijken de jongelui in groepjes van 8 ingedeeld. Groep 1 en 2 bestonden echter uit 6 deelnemers die met een “analoge” klok de partijen afwerkten onder een speeltempo van 15 minuten per speler/partij.

Oost Groningen
Oost Groningen was vertegenwoordigd met 8 spelers uit Wedderveer, Beerta, Oude Pekela, Bad Nieuweschans en Winschoten, waarbij alle jeugdleden uitkomen voor Damclub Winschoten. Naast Janick Lanting vielen ook Nickey Loots uit Winschoten en Jona Bos uit Wedderveer in de prijzen. Nickey en Jona werden respectievelijk keurig 2e en 3e in hun groep. Nickey verloor de barragepartij tegen Sem Wolbink, om de 1e plaats, waardoor hij tweede werd. Yara de Veld uit Beerta en Dylano Stoter uit Oude Pekela vielen in hun groep met een 4e plaats net buiten de prijzen. Met de aantekening dat Dylano Stoter hiervoor zijn barrage partij verloor tegen Aike de Vries uit Kampen en nipt buiten de prijzen viel. Hermann Loots uit Winschoten kwalificeerde zich als 5e . Dylarius Stoter uit Oude Pekela en Jamey Loots uit Winschoten waren in hun groep terug te vinden in de middenmoot. De prijzen werden na afloop uitgereikt door Rik Smit en Richard Koot.

Groep 1 Regio Cup jeugdtoernooien
Traditiegetrouw wordt groep 1 gevormd door zes spelers met de hoogste speelsterkte. Deze editie waren dat naast Janick Lanting, Alyne Goerres uit Aldeboarn, Sytze Spijker uit Hoogeveen, Sander Staal uit Groningen, Mart Slim uit Hoogeveeen en Merijn Wiggers uit Beilen. Janick Lanting begon met winst tegen Sander Staal, daarna volgden winstpartijen tegen Merijn Wiggers, Mart Slim en Alyne Goerres. De laatste partij tegen Sytze Spijker eindigde in een puntendeling. Hierdoor eiste Janick met één verliespunt de felbegeerde eerste plaats voor zich op, met goede tweede Sander Staal. De vorige editie in Groningen werd Sander Staal 1e in groep 1 en had als “dagwinnaar” tevens de wisselbeker 2 weken in huis staan.

Wisselbeker
Alle deelnemers kunnen tot de volgende Regio Cup in het bezit komen van de wisselbeker.
In alle groepen worden namelijk de behaalde resultaten omgerekend naar percentages. Volgens deze methode mocht Telmen Sanjaa uit Groningen deze editie de wisselbeker in ontvangst nemen. Telmen won in groep 6 namelijk alle partijen wat hem 100 punten opleverde, waardoor Telmen de volgende editie promoveert naar een hogere groep. Na de 6e Regio Cup wordt de balans opgemaakt en mag de (dag) kampioen de beker 4 weken in de prijzenkast zetten. Winnaar van het eindklassement mag er langer van genieten tot begin van het nieuwe seizoen. Janick is door zijn resultaat opgeklommen naar de 3e plaats in het tussenklassement met 223 punten. 1e staat Justin Krikken uit Hoogeveen met 229 punten, 2e Aike de Vries uit Kampen met 225 punten.

Nog 3 Regio Cup Noord jeugdtoernooien
De 4e Regio Cup staat gepland op zaterdag 11 januari 2020 in Hoogeveen. Daarna volgen nog Hijken op zaterdag 25 januari 2020 en de 6e Regio Cup op zaterdag 21 maart in Dedemsvaart. De Regio Cup toernooien zijn overigens in het leven geroepen door “Jeugddammen Noord”, als overkoepelende organisatie voor de noordelijke jeugdbonden. Deze samenwerking versterkt het jeugddammen en kan de jeugd, uiteindelijk op een hoger plan brengen.