Nieuws Damclub Winschoten

De leden van Damclub Winschoten waren week 48 weer volop in actie bij diverse activiteiten. Het begon dinsdagavond 26 november met een ingelaste algemene ledenvergadering waarin een nieuw bestuur is gekozen. Voorzitter werd Evert van Leeuwen, secretaris Johan Mulder en penningmeester Jakob Pronk. Vooraf werd nog volop getraind met de middelbare schooljeugd.

17 jeugdleden
Momenteel zijn 17 jeugdleden lid van Damclub Winschoten, waarvan 10 in de basisschoolleeftijd. De overige 8 leden, in de middelbare schoolleeftijd, komen hoofdzakelijk op de dinsdagavond oefenen en partijen spelen. Demi Peters en Janick Lanting nemen eveneens deel aan de onderlinge competitie op de woensdagavond. Daarnaast zijn Demi en Janick een vaste keuze in het tiental van Damclub Winschoten dat op de zaterdagen uitkomt in de Landelijke 2e klasse A.

25 senioren
Damclub Winschoten heeft een vaste kern van 25 seniorleden, die deels op de dinsdagavond en deels op de woensdagavond de clubavond bezoeken. Damclub Winschoten heeft namelijk twee clubavonden, één voor de beginnende dammer op dinsdagavond en één op woensdagavond voor de gevorderde dammer. Als extra service staan de gespeelde wedstrijden van de gevorderden op “toernooibase” van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB). Dit alles onder de noemer toernooien van de Provincie Groningen.

Woensdagmiddag
Woensdag is gereserveerd voor de basisschooljeugd om de theorie bij te schaven, alsmede de theorie in praktijk brengen met oefenpartijtjes.

3e Regio Cup jeugdtoernooi in Ureterp
Damclub Winschoten was met een achttal dammers vertegenwoordigd op de 3e Regio Cup in het Friese Ureterp, namelijk Jamey Loots, Jona Bos, Hermann Loots, Yara de Veld, Dylarius Stoter, Janick Lanting, Nicky Loots en Dylano Stoter.

8e Scholendamtoernooi
Begin 2020 vindt in het gebouw van S.V. Bovenburen het 8e scholendamtoernooi plaats. Hiervoor zijn 34 basisscholen in de regio uitgenodigd hier aan deel te nemen met één of meerdere viertallen. Dat kan in de welpenklasse, groep 4 t/m 6 of de pupillenklasse, groep 7/8. Daarnaast kan in februari deel worden genomen aan het individuele toernooi.

2e team DC Winschoten in Nationale Competitie
Damclub Winschoten heeft de intentie, seizoen 2020 – 2021 een tweede team in te schrijven bij de Nationale Competitie. Daar de laatste jaren veel damverenigingen hun ledenaantal zagen terug lopen en daardoor moeilijk een team konden vormen, heeft de KNDB onlangs besloten de Landelijke 2e klasse, volgend seizoen samen te stellen met 8 tallen.
De ereklasse, hoofdklasse en eerste klasse blijven overigens bestaan uit tientallen.