Damclub Winschoten – Heerenveen 3 14 – 6

Zaterdag 7 december stond de 5e ronde van de Landelijke damcompetitie voor tientallen op het programma in de ereklasse, hoofdklasse, eerste klasse en 2e klasse. In de 2e klasse A kreeg damclub Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan, Heerenveen 3 op bezoek. Na ruim 4½ uur spelen stond de 14 – 6 eindstand op het scorebord. Dit kwam tot stand na overwinningen van Jan Starke, Johan Mulder, Ben Haan en Janick Lanting, aangevuld met puntendelingen van Marchinus Mulder, Jan Aeilkema, Frederik Bos, Demi Peters, Han Tuenter en Geert Lubberink. Met de aantekening dat Janick een reglementaire overwinning boekte, daar Heerenveen, naar later bleek, met 9 spelers binnenkwam.

Derde plaats
Door deze zege blijft Winschoten op de derde plaats staan in de 2e klasse A. Over 2 weken volgt de “sleutelwedstrijd” tegen Heerenveen 2 in het Friese Mildam. Qua speelsterkte heeft Heerenveen 2 gemiddeld iets meer rating in haar gelederen dan Winschoten (948 om 924) , waardoor een 10 – 10 gelijkspel in de lijn der verwachtingen ligt.
Eén en ander is mede afhankelijk van de teamsamenstelling en uiteraard de opstelling, wie tegen wie uitkomt.

Uitslagen 5e ronde 2e klasse A

DG Het Noorden 2 Groningen – Begint Eer Gij Begint (BEGB) Britsum
Provinciaal Gronings Tiental (PGT) Delfzijl – Huizum 2 Leeuwarden

Wedstrijdverloop
Voor Winschoten kreeg Janick Lanting een reglementaire zege aan bord 10. Heerenveen kwam namelijk met 9 spelers naar Winschoten. Daarna bouwde Jan Starke de voorsprong uit na winst tegen Hielke Luik. Vervolgens kwamen Han Tuenter en Marchinus Mulder remise overeen met respectievelijk Wim Riddersma en Sjouke Zijlstra 6 – 2. Ben Haan bracht met een zege tegen Klaas Mondria de tussenstand op 8 – 2. Niet veel later kwam Jan Aeilkema een puntendeling overeen met Eake Roosma 9 – 3. Johan Mulder stelde met winst tegen Bennie Liefting de eindoverwinning veilig 11 – 3. Johan scoorde het 10e en 11e punt. Daarna volgden nog 3 remise van Geert Lubberink, Frederik Bos en Demi Peters tegen respectievelijk Tabe de Vries, Pieter de Vries en Geert Ferwerda, wat de eindstand bracht op 14 – 6.

Speeltempo
Het speeltempo bij de tiental wedstrijden is door de KNDB bepaald op “Fischer 80 minuten + 1 minuut”. Iedere speler krijgt dan 80 basis minuten met 1 bonus minuut per zet. Dit alles wordt gerealiseerd met digitale klokken.

Gedetailleerde uitslag
Winschoten – Heerenveen 3