Gramsbergen – Damclub Winschoten 12 – 8

Zaterdag 19 oktober stond de 2e ronde van de tientallen competitie bij de Koninklijke Nederlandse Dambond op het programma. Het tiental van Winschoten reisde hiervoor naar Overijssel waar het in de 2e klasse A aantrad tegen het team van “De Overvecht Oosterveen” uit Gramsbergen. De Overijsselse titelkandidaat won na een spannende wedstrijd met 12 – 8. Beide teams konden overigens niet op volle sterkte aantreden, desondanks werd er volop strijd geleverd. Voor Winschoten wonnen Gerco Lubberink en Han Tuenter, aangevuld met remises van respectievelijk Jan Aeilkema, Janick Lanting, Demi Peters en Geert Lubberink. Vooral beide jeugdspelers scoorden een goede puntendeling, met de aantekening dat Janick Lanting de beste winstkansen had. Demi kon haar overwicht tegen Leo Peters net niet verzilveren. Demi had namelijk een ingenieuze vangstelling in gereedheid gebracht, echter Leo onderkende dit vroegtijdig, waarna een remise aanbod werd aanvaard.

Middenmoot
Met dit resultaat staat Winschoten overigens op de gedeelde 5e plaats, samen met “Bezint Eer Gij Begint” BEGB uit Britsum, in de tussenstand van de 2e klasse A. Over 3 weken neemt Winschoten het in de “thuiswedstrijd” in het gebouw van S.V. Bovenburen op tegen MTB 3 Hoogeveen.

Uitslagen 2e ronde 2e klasse A
De Vechtstreek Oosterveen Winschoten 12 – 8
MTB 3 Hoogeveen – BEGB Britsum 9 – 11
DV Warffum – Huizum 2 Leeuwarden 7 – 13
DCH Heerenveen 3 – PGT Delfzijl 8 – 12
DCH Heerenveen 2 – DG Het Noorden 2 Groningen 10 – 10
Stand 2e klasse A KNDB
1. Huizum 2 Leeuwarden 2 – 4 29 bordpunten
2. De Vechtstreek Oosterveen Gramsbergen 2 – 4 23 bp
3. Provinciaal Gronings Tiental (PGT) Delfzijl 2 – 4 23 bp
4. Damgenootschap Het Noorden 2 Groningen 2 – 3 27 bp
5. Bezint Eer Gij Begint (BEGB) Britsum 2 – 2 20 bp
6. Damclub Winschoten 2 – 2 20 bp
7. DCH Heerenveen 2 1 – 1 10 bp
8. Troch Tinken Sterk (TTS) Surhuisterveen 1 – 0 8 bp
9. DV Warffum 2 – 0 16 bp
10. MTB Hoogeveen 3 2 – 0 13 bp
11. DCH Heerenveen 3 2 – 0 11 bp

Twee degradanten
Zowel Gramsbergen als Winschoten zijn vorig seizoen gedegradeerd uit de 1e klasse A en willen dit seizoen uiteraard weer een gooi doen naar promotie. De Vechtstreek Oosterveen uit Gramsbergen heeft met een gemiddelde rating van zo’n 1000 punten op “papier” het sterke team in deze klasse. Vorig seizoen won Winschoten nog met 11 – 9, waardoor Gramsbergen nog wat goed te maken had. Winschoten zag dit seizoen echter drie van hun 10 tal spelers vertrekken en kon deze wedstrijd niet beschikken over alle basisspelers. Desondanks had Winschoten een solide team, die zich niet liet wegspelen. Vooral met Demi Peters (13 jaar) en Janick Lanting (12 jaar) in de gelederen beschikt Winschoten over een gedegen tiental.

Gedetailleerde uitslag
Gramsbergen Winschoten
1. Damon Winter – Johan Mulder 2 – 0
2. Evert Schuttert – Jan Aeilkema 1 – 1
3. Katarzyna Ptak – Jilje Scheeringa 2 – 0
4. Leo Peters – Demi Peters 1 – 1
5. Johan van Aalderen – Geert Lubberink 1 – 1
6. Jan Nijmeijer – Ben Haan 2 – 0
7. Christiaan Groote – Han Tuenter 0 – 2
8. André Nijmeijer – Jan Starke 2 – 0
9. Albert Lenters – Janick Lanting 1 – 1
10. Jan Siegers – Gerco Lubberink 0 – 2
12 – 8

Wedstrijdverloop
Winschoten kon het ratingverschil van gemiddeld 50 punten niet goed maken, desondanks namen de Winschoters een 0 – 2 voorsprong door de winst van Gerco Lubberink op Jan Siegers. Daarna kwam Gramsbergen langszij en demarreerde geruisloos naar een 12 – 8 eindzege, ondanks de partijwinst van Han Tuenter op Christiaan Groote. Johan Mulder,
Jan Starke en Ben Haan konden door het grote ratingverschil met hun tegenstander net geen positief resultaat laten aantekenen.

Programma 3e ronde 2e klasse A op zaterdag 9 november

PGT Delfzijl – DCH Heerenveen 2