Damclub Winschoten – TTS Surhuisterveen 12 – 8

Zaterdag 5 oktober is de Nationale damcompetitie voor club tientallen van start gegaan.
Deze NC voor het seizoen 2019 – 2020 is onderverdeeld in ereklasse, hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse, waarbij als basis elke klasse bestaat uit 12 teams. De ereklasse kent één groep, de hoofdklasse twee groepen, de 1e klasse 3 groepen en de 2e klasse 4 groepen. Volgens dit concept schoven, Landelijk klokslag 12.00 uur, zo’n 1200 dammers achter de borden, onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”.

Damclub Winschoten speelt, na twee jaar verblijf in de 1e klasse A, wederom in de 2e klasse A, waar het in haar eerste “thuiswedstrijd” op nam tegen Troch Tinken Sterk (TTS) uit Surhuisterveen en won met 12 – 8. Overwinningen waren er voor Frederik Bos, Jan Starke en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Jan Aeilkema, Demi Peters, Ben Haan,
Johan Mulder, Han Tuenter en Janick Lanting. De wedstrijd speelde zich overigens af in de grote zaal van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan in Winschoten.

Jeugdspelers
De jeugdspelers Demi Peters (13 jaar) en Janick Lanting (12 jaar) kweten zich beide uitstekend van hun taak, met een gedegen puntendeling tegen respectievelijk Sietse Jonker en Joop de Graaf. Het tiental van Damclub Winschoten nam overigens via Jan Starke en Geert Lubberink een 4 – 0 voorsprong, die het Winschoter tiental in het verloop van de wedstrijd niet meer uit handen gaf. Jilje Scheeringa debuteerde in het team, maar kon echter tegen Karel de Bruin geen positief resultaat laten aantekenen. Daarentegen boekte Frederik Bos een mooie zege tegen Gerrit Terpstra. Het kwartet Jan Aeilkema, Ben Haan, Johan Mulder en Han Tuenter completeerden tenslotte met goede remises de 12 – 8 zege.

Uitslagen 2e klasse A
Het Noorden 2 Groningen – DCH Heerenveen 3 17 – 3