Damclub Winschoten blijft 3e na nipt 9 – 11 verlies tegen “Het Noorden” 2 uit Groningen

Zaterdag 4 januari stond de 7e ronde van de Nationale damcompetitie op de planning, waarbij Damclub Winschoten in de “thuiswedstrijd” nipt met 9 – 11 verloor van Damgenootschap “het Noorden” 2 uit Groningen. Na dit onverwachte verlies blijft het tiental van Winschoten op de 3e plaats staan in de 2e klasse A. In het gebouw van S.V. Bovenburen, leed Winschoten haar eerste “thuisnederlaag” in de 2e klasse A. De 9 bordpunten werden overigens behaald met 7 puntendelingen van Demi Peters, Jan Aeilkema, Han Tuenter, Marchinus Mulder, Jan Starke, Ben Haan en Jilje Scheeringa aangevuld met een overwinning van Geert Lubberink.

Uitslagen 7e ronde 2e klasse A

Provinciaal Gronings Tiental (PGT) Delfzijl – Winschoten
Huizum 2 Leeuwarden – Begint Eer Gij Begint (BEGB) Britsum

Wedstrijdverloop
Winschoten kon deze ronde niet in de sterkste formatie achter de borden plaatsnemen, daarentegen was “Het Noorden” 2 wel op volle sterkte afgereisd naar de Molenstad. Tijdens het uitwisselen van de opstelling werd in de “wandelgangen” al rekening gehouden met een uitslag die in de buurt lag van een 10 – 10 gelijkspel. Het liep in eerste instantie voortvarend voor Winschoten, ware het niet, dat ook deze keer het venijn in de staart zat. Winschoten begon dus hoopvol met een winstpartij van Geert Lubberink tegen Folkert Eerdmans 2 – 0.
In een rustige stand meende Folkert Eerdmans het centrumveld 28 met wit te kunnen innemen, echter dit werd weerlegd met een damcombinatie. Daarna volgden 6 puntendelingen van Jilje Scheeringa, Ben Haan, Han Tuenter, Marchinus Mulder, Jan Aeilkema en Demi Peters, wat de tussenstand op 8 – 6 bracht. Met de aantekening dat Ben Haan met schijfwinst tegen Sander Staal dicht bij de winst zat. De overige partijen werden overigens rustig naar een punt geleidt. Daarna kwam Het Noorden langszij na verlies van Janick Lanting tegen Yneke Goerres, 8 – 8 . In de overgang middenspel/eindspel kreeg Yneke Goerres enkele strategische velden in het bezit, dat Janick Lanting niet meer kon compenseren. Daarna kon Johan Mulder tegen topper Henk Stroetinga geen positief resultaat halen, 8 – 10. Tenslotte wist Jan Starke, in het eindspel, zijn voordelige stelling net niet winnend af te sluiten tegen Gerard Kramer, remise, wat de eindstand op 9 – 11 bracht. Achteraf had er meer in kunnen zitten, echter “Vrouwe Fortuna” was Winschoten dit keer niet goed gezind. Over 2 weken staat voor Damclub Winschoten in Delfzijl de “streekderby” tegen het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) op het programma.