Damclub Winschoten dwingt nacompetitie af na 13 – 7 winst tegen DG Het Noorden 2

Zaterdag 4 februari stond de 10e ronde van de KNDB 10 tallen competitie op het programma. In de 2e klasse A werkte het 10 tal van Damclub Winschoten de wedstrijd tegen DG Het Noorden 2 uit Groningen af. In het gebouw van SV Bovenburen kwam de eindstand 13 – 7 op het scorebord. Winstpartijen waren er voor Katrinus Posthumus, Jan Starke, Jakob Pronk en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Johan Mulder, Henk Prak, Ben Haan, Ben Dekens en Gerco Lubberink. Met deze zege en verlies van naaste concurrent Warffum met 11-9 tegen Britsum heeft Winschoten zich sowieso geplaatst voor de nacompetitie. Winschoten krijgt zaterdag 11 februari tijdens de inhaalronde het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl op bezoek.

Uitslagen KNDB 2e klasse A

SDC Sneek – Warffum
Winschoten – PGT Delfzijl

Wedstrijdverloop
De eindstand 13 – 7 was niet geflatteerd, echter Martin Viel, Ben Haan en Gerco Lubberink lieten in de analyse samen drie punten verdampen. Daarentegen had Jan Starke een engeltje op de schouder met een enigszins fortuinlijke winst tegen Wouter Keitz. Hiermee opende Jan de score en staat dit seizoen toch op een + 1 score. Katrinus Posthumus maakte er 4 – 0 van na een gedegen winst tegen Jacob Ganzevoort. Ben Haan en Henk Prak tilden de stand naar 6 – 2 na remises tegen respectievelijk Sander Staal en Eelke Jan Wierstra. Geert Lubberink boekte aan bord 1 één van zijn spaarzame overwinningen nu tegen good old Marinus Damkat de nestor van Het Noorden 2, hetgeen de tussenstand op 8 – 2 bracht. Gerco Lubberink en Bob van der Mark kwamen tot een puntendeling, 9 – 3. In de analyse had Gerco met een tussenzetje een schijfwinst kunnen afdwingen. Daarna kwam Het Noorden 2 terug na verlies van Martin Viel tegen Henk Stroetinga. Martin miste in de analyse de remise, 9 – 5. Ben Dekens scoorde het 10e punt met een gelijkspel tegen Max Doornik en Johan Mulder stelde de overall zege veilig met een remise tegen Suzanne Staal, 11 – 7. Jakob Pronk maakt het eindspel tegen Tamar Visser in een vloeiende stijl af, hetgeen de eindstand op 13 – 7 bracht. Met deze zege en het verlies van naaste concurrent Warffum is Winschoten sowieso verzekerd van deelname aan de nacompetitie. Misschien zit er meer in het vat, echter dan moet volgende week eerst worden gewonnen van PGT Delfzijl en gaan we de uitslag Roden/Leek 2 – DC Fryslân 2 afwachten. De kampioen promoveert namelijk direct naar de landelijke 1e klasse A en de numero 2 gaat dan een promotiewedstrijd afwerken tegen een team uit een andere 2e klasse.

Topscorers
Katrinus Posthumus is met 18 punten uit 9 partijen nog steeds individueel koploper in de 2e klasse A. Sterker nog, van de gehele nationale competitie heeft alleen Katrinus tot op heden een 100% score. Maar liefst 5 spelers van DC Winschoten zitten echter in de top 10 van de 2e klasse A. Naast Katrinus zijn dat Gerco Lubberink, Jakob Pronk, Ben Haan en Ben Dekens.
Zelfs de overige spelers, Henk Prak, Johan Mulder, Jan Starke, Martin Viel en Geert Lubberink zitten op een 50% score of meer.

Punten in het individuele klassement
Katrinus Posthumus 9 – 18
Gerco Lubberink 9 – 14