Winschoten blijft koploper na 13 – 7 winst tegen Huizum 2

Zaterdag 29 oktober stond de 4e ronde in de Nationale Damcompetitie op het programma. Het 10 tal van Damclub Winschoten kwam in de 2e klasse A bij de “thuiswedstrijd” tegen Huizum 2 uit Leeuwarden tot een 13 – 7 zege. Doordat medekoploper, het Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl “thuis” met 9 – 11 verloor van D.V. Warffum, staat Winschoten alleen aan kop. Het “collectief” van Winschoten compenseerde zaterdag het verlies van Ben Dekens en Johan Mulder. Met andere woorden het hele team toonde veerkracht. Ben Dekens en Johan Mulder hebben hun sporen reeds verdient met een 100 % score in de eerste drie ronden. Daarbij lieten ze uitstekende winstpartijen zien. Ook deze ronde hadden Ben en Johan goed opgezette partijen, maar misten spijtig genoeg de accuratesse. Winst was er in deze wedstrijd tegen Huizum 2 voor Ben Haan, Katrinus Posthumus, Jan Starke, Gerco Lubberink en Martin Viel, aangevuld met remises van Henk Prak, Jakob Pronk en Geert Lubberink.

Uitslag 4e ronde

Huizum 2 Leeuwarden – SDC Sneek
BEGB Britsum – Heerenveen 3

Ratingpunten
De wedstrijden in de Nationale Competitie (NC) tellen tevens mee voor de ratingpunten.
Deze ratingpunten geven de speelsterkte van een speler weer. Door de resultaten van de afgelopen weken is Ben Haan er wederom in geslaagd de 1000 puntengrens te doorbreken en heeft nu 1001 punten. Hiermede heeft Winschoten 6 spelers met een rating boven de 1000 puntengrens. De overige spelers met dit puntenaantal, in de Winschoter gelederen zijn, Henk Prak (1002), Gerco Lubberink (1051), Ben Dekens (1057), Jakob Pronk (1158) en Katrinus Posthumus (1199). Tenslotte heeft Ben Haan samen met Gerco Lubberink en Katrinus Posthumus nog een 100% score in het persoonlijk klassement, oftewel 8 punten uit 4 wedstrijden. Het trio wordt echter op de voet gevolgd door het kwartet Jan Starke, Johan Mulder, Ben Dekens en Jakob Pronk met elk 6 punten uit 4 wedstrijden.

Wedstrijdverloop
Ben Haan opende, na drie uur spelen, voor Winschoten de score met een winnende damcombinatie tegen, de nestor van Huizum 2, de 81-jarige Dirk Zwier. Even daarna tilde Henk Prak na een puntendeling met Gerrit Reitsma de stand naar 3 – 1. Katrinus Posthumus bouwde vervolgens de tussenstand uit naar 5 – 1, na winst tegen Bram Scholma. Katrinus legde de basis voor de overwinning in het vroege middenspel, nadat Bram een schijf werd ontfutselt. Daarna kwam Huizum 2 terug na onverwacht verlies van Ben Dekens tegen Thijs Talsma 5 – 3. Kort daarop kwamen Geert Lubberink en Jan T. Terpstra remise overeen 6 – 4. Na een puntendeling tussen Jakob Pronk en Fedde van der Laan kwam de stand op 7 – 5. Ondanks dat Jakob bijna de hele wedstrijd een schijf voorsprong had, werd de partij remise. Ondertussen had Jan Starke reeds een voordelig eindspel op het bord gekregen en voerde dit geruisloos naar winst. Hierdoor liep Winschoten uit naar 9 – 5. Gerco Lubberink maakte, met de winst tegen Hidde Risselada, aan alle illusies van Huizum 2 een einde. De zege was binnen. Martin Viel had in de tussentijd een mooie “lokzet” in de stand gevlochten, waar Bart Adema gretig gebruik van maakte. Bart kreeg nog wel een dam, echter die werd één zet later weer geëlimineerd. Daarentegen kon Martin ongestoord een dam maken en na verloop van tijd beide punten in ontvangst nemen. Tenslotte kon Johan Mulder in een gecompliceerde stand niet voorkomen dat Meinze Feenstra beide punten in ontvangst nam, hetgeen de eindstand op 13 – 7 bracht.

Huizum 2 vier invallers
Huizum 2 miste vier basisspelers, echter de “invallers” lieten zich niet zomaar van het bord schuiven, integendeel. Doordat Huizum 2 over een brede selectie beschikt, kwam het team uit Leeuwarden toch met een sterk en taai spelend 10 tal achter de borden. De wedstrijd begon klokslag 12.00 uur, echter rond 15.00 uur viel pas de eerste beslissing. Daarnaast kunnen de Fries hoofdstedelingen bogen op een lange damervaring wat zich vertaalt in een gemiddelde leeftijd van 61 jaar. Het Winschoter 10 tal is daarentegen gemiddeld 8 jaar jonger.