Winst Katrinus Posthumus, remise Jan Starke PPK

In het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen is dinsdagavond 1 november de 6e ronde om het Persoonlijk Provinciaal Kampioenschap dammen (PPK) afgewerkt. In de hoofdklasse kwam Katrinus Posthumus uit Hoogezand tot winst tegen Berend Plijter uit Middelstum. Met dit resultaat bezet Katrinus de gedeelde 2e plaats met Johan Rademaker uit Groningen en Siep Buurke uit Leek. De laatste ronde speelt Katrinus de sleutelwedstrijd tegen Johan Rademaker. Jan Starke uit Oude Pekela kwam deze ronde niet verder dan een puntendeling tegen Joop van der Heide uit Uithuizen. Met deze uitslag bezet Jan Starke samen met Joop van der Heide en Jack Westerdijk uit Delfzijl de 3e plaats. De laatste ronde speelt Jan de belangrijke wedstrijd tegen Jack Westerdijk. Deze ronde wordt dinsdagavond 15 november gespeeld in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen.

Uitslagen 6e ronde

Anko Sterenberg - Joop van der Heide
Rudolf Schwab – Eddy Groenhagen

1200 puntengrens
Katrinus Posthumus is er met zijn zege tegen Berend Plijter in geslaagd de 1200 puntengrens te doorbreken. Katrinus heeft nu 1202 ratingpunten. De ratingpunten geven bij de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) namelijk de speelsterkte van een speler weer. Met een ingenieuze formule worden de punten na elke wedstrijd gecorrigeerd. In grote lijnen stijgen de punten bij winst en dalen bij verlies. Naast wedstrijdervaring is theoretische kennis daarbij onontbeerlijk.