Damclub Winschoten – Gramsbergen 11 – 9

Het tiental van Damclub Winschoten behaalde in de 8e ronde van de Nationale Competitie van de KNDB een puike 11 – 9 overwinning tegen mededegradatie kandidaat “De Overvecht Oosterveen” uit Gramsbergen. Deze eerste winst in de 1e klasse A kwam tot stand door zeges van: Ben Haan, Han Tuenter, Johan Mulder en Gerco Lubberink, aangevuld met remises van: Ben Dekens, Han Braakhuis en Frederik Bos. Met deze belangrijke zege staan beide teams op 2 wedstrijdpunten en zal de komende 3 ronden duidelijk worden wie rechtstreeks degradeert naar de 2e klasse. Hierbij heeft Winschoten “op papier” een iets lichter programma dan Gramsbergen. De volgende ronde op 19 januari gaat Winschoten op bezoek bij Hijken DTC 3. Gramsbergen ontvangt dan Damclub Huizum uit Leeuwarden.

Wedstrijdverloop
De Vechtstreek Oosterveen uit Gramsbergen en Winschoten waren gelijkwaardige tegenstanders gezien de gemiddelde ratingpunten van respectievelijk 1018 en 978 punten.
Na de eerste 4 uitslagen stond er 2 – 6 op het scorebord en hingen er donkere wolken boven het gebouw van S.V. Bovenburen. Dit kwam tot stand na verlies van Jan Aeilkema en
Bert Begeman tegen respectievelijk Katarzyna Ptak en Jan Niemeijer. Daar stonden wel 2 goede puntendelingen tegenover van Ben Dekens en Han Braakhuis tegen Gerrit Draaisma en Leo Peters. Daarna klaarde de lucht op en trok Winschoten de stand gelijk met zeges van
Ben Haan en Han Tuenter tegen resp. Evert Schutter en Christiaan Groote, 6 – 6. Frederik Bos maakte vervolgens een goede remise tegen Johan van Aalderen, 7 – 7. Geert Lubberink liet daarna met een verliespartij tegen André Nijmeijer, Gramsbergen uitlopen naar 7 – 9. Ondertussen was de spanning te snijden omtrent de uitslag. Alles was nog mogelijk, echter Johan Mulder trok de stand weer gelijk met een sterke zege tegen Jan Siegers, 9 – 9. De spanning liep nog verder op maar talent Gerco Lubberink maakte aan alle illusies van Gramsbergen een einde en won de partij tegen Jan Timmer. Met deze verdiende zege heeft Winschoten de kansen weer in eigen hand om rechtstreekse degradatie te ontlopen. In het eindklassement degradeert namelijk nummer 12 en gaan nummer 10 en 11 degradatie/promotie wedstrijden spelen tegen de nummers 2 uit de 2e klasse.

Ben Haan door grens 1000 ratingpunten
Ben Haan is afgelopen zaterdag in de wedstrijd tegen “De Vechtstreek Oosterveen” uit Gramsbergen door de grens van 1000 ratingpunten gegaan. Ben zit nu op 1003 punten.
Door de winst op Evert Schuttert (912 punten) is Ben Haan 5 punten gestegen. Daarentegen is Evert Schuttert 4 punten gezakt. Dit ingenieuze rekensysteem past na elke wedstrijd in KNDB verband het puntensysteem aan. Dit geldt overigens alleen bij wedstrijden met een speeltempo van “Fischer 80 + 1”.

Uitslagen 8e ronde
MTB Hoogeveen 2 – Dokkum 6 – 14
Damcombinatie Fryslân 2 – Borne 10 – 10
Huizum Leeuwarden – Harderwijk 8 – 12
Winschoten – De Vechtstreek Oosterveen 11 – 9
Damkring Emmeloord – Hijken DTC 3 uitgesteld
Roden/Leek – Hijken DTC 2 uitgesteld

Omdat Hijken DTC nauw is betrokken bij de organisatie van de tweekamp om de wereldtitel, worden bovengenoemde wedstrijden binnenkort gespeeld.
Stand 1e klasse A
1. Hijken DTC 2 7 – 14