1e prijs Jan Starke uit Oude Pekela op Rapid damtoernooi in Assen

In de “slipstream” van de tweekamp om de wereldtitel dammen tussen Roel Boomstra en Alexander Schwartsman in de hal van RTV Drenthe in Assen is zaterdag 12 januari in het plaatselijke Grand café ’t Wapen een Rapid toernooi gespeeld. Ondertussen werd in warenhuis Vanderveen een simultaanseance verzorgd door GMI Jan Groenendijk en MI Jitse Slump. Dit alles onder de vlag van de HANNN Damtoer onder het motto “Het fitte brein”. Bij het Rapid toernooi speelden de kleine 40 deelnemers 7 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 15 + 5”. Damclub Winschoten was met 6 spelers afgereist naar de Drentse hoofdstad, waarbij Jan Starke uit Oude Pekela de 1e prijs met 8 punten voor zich opeiste in de ratingklasse tot 900 punten. Han Tuenter uit Westerlee kwam in dezelfde klasse tot de 3e plaats met eveneens 8 punten, echter met iets minder “weerstandspunten”. De 12 jarige Demi Peters uit het Duitse Bunde legde met 7 punten beslag op een keurige 2e plaats in de virtuele jeugdgroep. Clubgenoot Janick Lanting uit Bad Nieuweschans kwam met 6 punten op een 3e plaats en de 12 jarige Dylano Stoter uit Bad Nieuweschans scoorde hier 4 punten. Tenslotte kwam Geert Lubberink uit Winschoten met 7 punten tot een 50% score in ratinggroep van 900 tot 1100 punten.