2e prijs Jan Starke uit Oude Pekela op NK Rapid dammen

Zaterdag 26 oktober vond, onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) in sporthal “Drenthehal” in Beilen het NK Rapid dammen plaats. De organisatie was in handen van Hijken Drents Tiental Combinatie (DTC) onder aanvoering van voorzitter Wim Koopman die werd bijgestaan door arbiter Frans de Jonge en het ict koppel Internationaal Meester (MI) Michiel Stempher en Herm Jan Braskamp. De gemeente Midden Drenthe was hierbij vertegenwoordigd door de wethouder van sportzaken Erjen Derks.

Opening
Wim Koopman, mocht om 10.00 uur 52 deelnemers verwelkomen, die in één groep 9 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten, onder een speeltempo van “Fischer 15 minuten + 5 sec.”. De 1e ronde vond plaats volgens loting, waarna de “toernooimanager” vanaf de 2e ronde dit over nam en spelers met een gelijk aantal punten na elke ronde aan elkaar koppelde. Alle deelnemers waren ondergebracht in één groep, met virtueel 3 ratinggroepen, namelijk tot 900 punten, 900 tot 1100 punten en boven de 1100 punten. Daarnaast was er een damesgroep. Wethouder Erjen Derks wenste tenslotte de spelers en organisatie een goed toernooi toe.

Eén groep
Na een spannende strijd werd het toernooi gewonnen door Internationaal Grootmeester (GMI) Wouter Sipma met 15 punten uit Hijken. Tweede werd GMI Alexander Baljakin eveneens 15 punten en de laatste podiumplaats was voor MI Ben Provoost 13 punten. Alexander Baljakin had namelijk minder weerstandspunten gescoord. Wedstrijden tegen spelers die hoger in het klassement staan levert overigens meer weerstandspunten op. In de groep van 900 tot 1100 ratingpunten werd Rob Knevel met 11 punten winnaar met als 2e Tom Westhof 10 punten en derde Floris Tol 9 punten. De C groep tot 900 ratingpunten werd gewonnen door Lisa Scholtens uit Slagharen met 9 punten. 2e werd hier Jan Starke uit Oude Pekela met 8 punten en 3e Jan Siegers uit Dedemsvaart eveneens 8 punten. Jan Starke behaalde deze 8 punten met 2 zeges tegen Nicole Schouten en Bobby ter Harmsel, aangevuld met remises tegen Herman Beuzel, Bert van Oosterom, Berend Plijter en Geert Lubberink. De damesgroep werd gewonnen door MFF Jacqueline Schouten.

Drieluik
Dit NK Rapid toernooi gold als afsluiting van één week dammen in Drenthe. Het begon zondag 20 oktober met het WK Rapid dammen, dat werd gewonnen door GMI Roel Boomstra uit Groningen, nipt voor wereldkampioen “gewoon dammen” Alexander Georgiev met als goede derde Wouter Sipma. Van 21 t/m 25 oktober vond het herfsttoernooi plaats met 8 ronden “Zwitsers systeem” en een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Winnaar werd hier GMI Jos Stokkel, 2e MF Andrew Tjon A Ong, 3e Jan van Dijk.

Vijftal uit Oost Groningen
Oost Groningen was vertegenwoordigd met 5 deelnemers namelijk Ties Willems uit Finsterwolde, Han Tuenter uit Westerlee, Jan Starke uit Oude Pekela, Jakob Pronk en Geert Lubberink beide uit Winschoten. Als beginnend dammer bleef Ties Willems puntloos. Han Tuenter scoorde 8 punten en Jan Starke viel met 8 punten in de prijzen door betere weerstandspunten dan de overige spelers met 8 punten. Jan Starke en Han Tuenter zaten virtueel in de ratinggroep tot 900 punten. Geert Lubberink (rating 980 punten) behaalde een 50 % score met 9 punten uit 9 partijen en zat dus in de groep van 900 tot 1100 ratingpunten. Jakob Pronk (rating 1168 punten) behaalde de beste prestatie van dit vijftal en toucheerde 10 punten. Dit kwam tot stand door 4 maal winst tegen Herman Beuzel, Jan Ekke de Vries, Lisa Scholtens en Jaap Huizinga, aangevuld met goede remises tegen MF Henk Kalk en MF Erwin Heslinga. Zowaar een puike prestatie van Jakob. In het eindklassement werden Ties, Han, Jan, Geert en Jakob als leden van Damclub Winschoten, respectievelijk 52e, 36e, 32e, 31e, en 18e.

Elektronische borden
In deze week dammen zorgde de organisatie samen met de KNDB voor een extra service door de hoogst geklasseerde 22 spelers te laten spelen op zogenaamde elektronische borden die rechtstreeks verbonden waren met “toernooibase” van de KNDB. Via deze mogelijkheid kon het thuisfront de partijen op de eerste 11 borden volgen, of later naspelen en eventueel analyseren. Alle borden werden overigens bijgestaan door zogenaamde digitale klokken. Als basis kregen de spelers elk 15 minuten bedenktijd met 5 seconden bonus voor elke zet. Sinds de invoering van bijvoorbeeld de bedenktijd “Fischer 80 + 1”, zijn deze klokken verplicht voor de verenigingen die deelnemen aan de nationale competitie van de KNDB voor tientallen.

Speelsterkte deelnemers
De gemiddelde speelsterke van de deelnemers aan dit NK Rapid dammen bedroeg 2045 FMJD (Werelddambond) ratingpunten of in KNDB termen ruim 1100 ratingpunten.