Janick Lanting kampioen in 2e klasse op Damdag in Westerhaar

Voorzitter Nick Kloppenburg van Damclub Witte van Moort uit Westerhaar kon zaterdag 2 november om 10.00 uur een kleine 50 damliefhebbers verwelkomen voor het traditionele damtoernooi in haar eigen clubgebouw. De deelnemers waren ondergebracht in groepjes van 4 in hoofdklasse, eerste klasse en tweede klasse. Het speeltempo bedroeg 1 uur per speler/partij. Vervolgens werd in elke groep een zogenaamd rondtoernooi gespeeld, waarbij iedereen één partij speelde tegen de andere groepsgenoten.

Vijftal dammers uit Oost Groningen
Oost Groningen was hierbij vertegenwoordigd met 5 spelers, namelijk Ties Willems uit Finsterwolde, Janick Lanting uit Bad Nieuweschans, Dylano Stoter uit Oude Pekela, Nickey Loots en Geert Lubberink beide uit Winschoten. Het 12 jarig damtalent Janick Lanting uit Bad Nieuweschans werd 1e in zijn tweede klasse groep en tevens algeheel kampioen van de 2e klasse. Tweede werd hier Gepke Koopman uit het Friese Rasterhaule. Nickey Loots en Dylano Stoter kwamen beide tot een keurige 3e plaats. Ties Willems behaalde een verdienstelijke puntendeling tegen Nickey Loots. Geert Lubberink uit Winschoten werd met een 100% score 1e in de eerste klasse A groep. Gerrit Klomphouwer uit Winterswijk en Bert Drent uit Westerhaar kwamen respectievelijk in groep B en C eveneens tot een 100% score. Hierdoor was een barrage noodzakelijk. Uiteindelijk na 4 partijen Rapid dammen met een speeltempo van 10 minuten per partij/persoon pakte Geert Lubberink de titel.

Barragepartijen
De nodige barragepartijen namen na het reguliere dammen nog klein uurtje in beslag met onderstaande uitslagen.

Gerrit Klomphouwer – Bert Drent 2 – 0
Gerrit Klomphouwer – Geert Lubberink 1 – 1
Bert Drent – Geert Lubberink 0 – 2

Hierdoor hadden Gerrit en Geert elk 3 punten gescoord. In de beslissende laatste partij nam Geert een winnende combinatie. Met dit resultaat namen Janick Lanting en Geert Lubberink twee titels mee naar Oost Groningen.