Damclub Winschoten – BDV Borne 9 – 11

Zaterdag 24 november werd de 6e ronde in de Nationale 10 tallen Competitie van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) afgewerkt. Het zat Damclub Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan weer niet mee en verloor in de 1e klasse A nipt met 9 – 11 van de Bornse Damvereniging. Winst was er voor Ben Haan, Ben Dekens en Frederik Bos, aangevuld met drie remises van Johan Mulder, Han Braakhuis en Bert Begeman. De 10 – 10 hing in de lucht, ware het niet dat Geert Lubberink de remisevariant tegen Michiel Hagreis was ontglipt. Winschoten toonde zich in deze ontmoeting een gelijkwaardige tegenstander ondanks het verschil van gemiddeld ruim 100 ratingpunten. Na deze nederlaag mag Winschoten alleen de “rode lantaarn” dragen in de 1e klasse A. De mede degradatie kandidaten Roden/Leek en De Vechtstreek Oosterveen uit Gramsbergen deelden namelijk de punten, 10 – 10. Huizum Leeuwarden en Hijken DTC 2 blijven koploper met een 100% score, op de voet gevolgd door Harderwijk, dat over 2 weken het 10 tal van Winschoten ontvangt.

Scoreverloop
Winschoten nam zelfs een 6 – 0 voorsprong met zeges van Ben Haan, Ben Dekens en Frederik Bos tegen respectievelijk Danny Crompvoets, Leo Springer en Matthijs van Hofwegen. Daarna scoorde Borne tegen met een overwinning van Anton Jurg tegen Jan Aeilkema. Johan Mulder maakte er 7 – 3 van met een remise tegen Jan Koerselman. Johan had in deze partij iets voordeel maar kon dit niet verzilveren. Ton Keijzer en Gertjan Kolsté trokken de stand gelijk na overwinningen tegen Jan Starke en Demi Peters. Demi speelde ook nu weer een goede partij en kreeg een zelfs dam die na een “achterloper” werd afgerond met een vangstelling. Bert Begeman en Roelof Jan de Haan kwamen met een puntendeling tot 8 – 8. Ook Bert had een goed opgebouwde partij die uiteindelijk één punt opleverde. Daarna verzuimde Geert Lubberink, na ruim vier uur spelen, één punt te scoren tegen Michiel Hagreis, waardoor Borne uitliep naar 8 – 10. Han Braakhuis kwam tenslotte tot een keurige remise tegen Nico Rosink wat de eindstand bracht op 9 – 11.

Uitslagen 6e ronde 1e klasse A
Damcombinatie Fryslân 2 – MTB Hoogeveen 2 10 – 10