Oost Groninger Dambond (OGD) schuift weer achter de borden

De dammers in Oost Groningen zijn dinsdag 27 november wederom begonnen aan het nieuwe damseizoen in de viertallencompetitie van de Oost Groninger Dambond (OGD). In deze hoofdklasse nemen achtereenvolgens deel: Pekela, Veendam, Meeden, Rhederweg en Winschoten. De 5 teams spelen daarbij een dubbele competitie, dus een “uit”- en “thuiswedstrijd” tegen elkaar, onder een speeltempo van 50 zetten in 90 minuten. Is binnen deze beschikbare tijd geen beslissing gevallen dan ontvangen beide spelers na de tijdcontrole nog eens 15 bonusminuten om de partij te beëindigen. Op deze manier wordt de eeuwenoude damsport levendig gehouden in Oost Groningen.

Winst Winschoten
Damclub Winschoten verraste Meeden enigszins met een 7 – 1 zege. Winschoten nam een
2 – 0 voorsprong na de overwinning van Marchinus Mulder tegen Klaas van der Laan. Marchinus nam in het middenspel een combinatie naar dam, die Klaas met schijfverlies elimineerde. De overgebleven stand werd echter door Marchinus tot een goed einde gebracht. Daarna krikte Jan Starke de stand op naar 3 – 1 na een puntendeling met Bert Kor. In deze rustige partij waren beide spelers tevreden met de uitslag. Ben Haan legde daarna met een combinatie de basis voor de overwinning tegen Wubbo Gernaat, 5 – 1. Han Tuenter bracht de eindstand met een zege tegen Egbert Wierenga op 7 – 1. Na een ruil van Egbert kreeg Han via de “hielslag” schijfwinst, wat de basis vormde voor de zege. Doordat de wedstrijd Pekela – Rhederweg is geëindigd in 4 – 4 staat Winschoten voorlopig bovenaan in het klassement.

Twee dambonden
Winschoten is momenteel als enigste van de OGD clubs ook aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB), die is opgericht in 1911 en met een 10 tal deelneemt in de 1e klasse A van de Nationale Competitie. Tevens heeft Winschoten twee jeugdteams in de gelederen die zaterdag 15 december deelnemen aan het NK clubteams. Van de huidige aangesloten verenigingen bij de OGD waren in het verleden ook De Vriendenkring (DVK) uit Groningen, Pekela en Veendam aangesloten bij de “Koninklijke”. De Oost Groninger Dambond daarentegen heeft haar wortels in 1939 maar is in de oorlogsjaren ontbonden en is (her) opgericht op 28 november 1946.

Promotie in Oost Groningen
De OGD stelt alles in het werk de damsport te promoten in Oost Groningen. Dat begint traditioneel elk jaar met de massadamkamp, gevolgd door de viertallencompetitie. Evenals vorig jaar staat ook nu weer een damtoernooi gepland op zaterdag 30 maart in de Bovenburen in Winschoten.

Uitslagen 1e ronde viertallen OGD competitie

27 nov. Pekela – Rhederweg 4 – 4