Denksportfestijn in De Wilgenborg Blauwestad succesvol verlopen

De samenwerking tussen Gemeente Oldambt, STILO, Stichting de Wilgenborg, schaakclub Van der Linde en Damclub Winschoten heeft zondagmiddag 8 september geleid tot een succesvol eerste “Denksportfestijn” in de gemeente Oldambt. Onder een grote publieke belangstelling fungeerde De Wilgenborg in Blauwestad, als een uitstekende entourage voor de aanwezige schakers en dammers. Klaas Wiersema verwelkomde de aanwezige belangstellenden, waarna wethouder Jurrie Nieboer, van de gemeente Oldambt, het toernooi opende om 13:30 uur. In zijn openingsspeech wijdde Jurrie Nieboer tevens 3 zogenaamde “schaak- damtafels” in, die door liefhebbers kunnen worden gebruikt voor zowel een partijtje dammen als schaken. De schaakstukken en damschijven kunnen overigens tijdens openingstijden worden gehaald bij de naastgelegen kiosken. Het evenement kende 6 ronden “Zwitsers systeem” met een speeltempo van 10 minuten per speler/partij. Klaas Wiersema van Schaakclub Van der Linde en Jakob Pronk van Damclub Winschoten reikten, na afloop, samen de prijzen uit. Dankzij de steun van de Gemeente Oldambt, STILO (Stichting Stimulering Leefbaarheid Oldambt) en stichting de Wilgenborg, die dit evenement mede mogelijk maakten, wordt binnenkort geëvalueerd en gewerkt aan de volgende editie in 2025.

Schaak- en Damclub werken samen aan promotie
De samenwerking tussen Schaakclub Van der Linde uit Winschoten en Damclub Winschoten is zeer succesvol verlopen. Het begon zondagmiddag 26 mei bij de “Dag van het Park”, daarna kwam woensdag 28 en donderdag 28 augustus de “Speelweek” in Bad Nieuweschans langs. En afgelopen zondag het gezamenlijk optreden in de Wilgenborg, is dit de derde keer in successie dat deze positieve uitstraling zeker een vervolg zal krijgen.

Kampioen dammen
De 17-jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans legde met 11 punten beslag op de eerste plaats, met als goede tweede Bé Brakels met 10 punten uit Ter-Apelkanaal. Ex aequo op de derde plaats met 8 punten Geert Lubberink uit Winschoten, Rob Knevel uit Midwolda en
Jilje Scheeringa uit Finsterwolde

Groep senioren geen lid damclub
1e Gerco Lubberink uit Veendam
2e Sandra Brakels uit Stadskanaal

Groep jeugd lid van damclub
1e Elize van der Kamp uit Beerta
2e. Aiden Bos uit Winschoten

Groep jeugd geen lid damclub
1e Jurre van der Kamp uit Beerta
2e Rosanne Kamps uit Stadskanaal
3e Veronique Kamps uit Stadskanaal

Kampioen schaken
Henk de Ridder uit heeft met 5,5, punten uit 6 de eerste prijs gewonnen. Jarek Krawczyk met 5 punten behaalde de 2e plek. Hemmo Hulzebos met 3 punten behaalde de 3e plek.

Groep jeugd lid van de schaakclub
1e Dries Coenen
2e Lex Elzinga

Groep senioren geen lid van de schaakclub