Gelijkspel Pekela – Winschoten 4

Eerste klasse Oost Groninger Dambond

Het vierde team van damclub Winschoten blijft verrassen in de eerste klasse van de Oost Groninger dambond. Want na winst in de 4e ronde tegen Meeden 2 behaalde het vierde team van een knappe puntendeling tegen Pekela 1. Het gelijke spel hing dinsdagavond in dorpshuis “De Snikke” voor de Winschoters echter aan een zijden draadje. Want na twee uur spelen keek het kwartet Winschoters na het verlies van Kobus Lap en Wijnold Broekema  tegen een 4-0 achterstand aan. Wijnold kon  zijn stijgende lijn van de laatste weken niet doorzetten tegen Jan Prins. En Kobus Lap was dit keer niet opgewassen tegen het sterke spel van Ab de Groot. Om toch een gelijkspel uit het vuur te slepen, zette de tandem Marchinus Mulder en Jan Starke een tandje bij, hetgeen resulteerde in 2 winstpartijen tegen niet minder dan Hemmo Jager en E. Hartman. Dit bracht de verdiende eindstand op 4-4 tegen het nog ongeslagen team uit Oude Pekela. In het individuele klassement is Machinus Mulder momenteel met 6 punten uit 4 wedstrijden topscoorder in het vierde team.

Veendam 2 koploper

De avond ervoor had medekoploper Veendam 2 met 2-6 de uitwedstrijd tegen Meeden 2 gewonnen en staat derhalve alleen aan de leiding met een 100 % score, op één punt gevolgd door het kwartet dammers uit Oude Pekela. Het vierde team van Damclub Winschoten is door dit resultaat  opgeklommen naar de 3e plaats en zijn voorlopig hun clubmakkers uit het  “derde” voorbijgestreefd. De meervoudig kampioen van weleer, DC Meeden 2 kampt met vormverlies en is vooralsnog rode lantaarndrager met 0 punten uit 3 wedstrijden.

Gedetailleerde uitslag

DC Pekela 1 DC Winschoten 4
1 Hemmo Jager Marchinus Mulder 0-2
2 E. Hartman Jan Starke 0-2
3 Jan Prins Wijnold Broekema 2-0
4 Ab de Groot Kobus Lap 2-0

Tussenstand eerste klasse Oost Groninger Dambond

1 DC Veendam 2 3-6 18 bpt.
2 DC Pekela 1 3-5 14 bpt.
3 DC Winschoten 4 4-3 11 bpt.
4 DC Winschoten 3 3-2 13 bpt.
5 DC Meeden 2 3-0 8 bpt.

Voor de volgende ronde in 2014 staan onderstaande wedstrijden op het programma