10 tal leden Damclub Winschoten actief op toernooien

Zaterdag 20 april waren een 10 tal leden van Damclub Winschoten actief op de 5e Regio Cup in Groningen en het Rapid damtoernooi in Leek. De 5e Regio Cup voor jeugdige dammers werd afgewerkt in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen en het Rapid damtoernooi vond plaats in “Sportcentrum Leek”.

5e Regio Cup
Jeugdleider Rik Smit uit Hijken kon 39 jeugdige dammers verwelkomen op dit 5e jeugdtoernooi en had de jongelui als basis ondergebracht in groepjes van 8. Groep 1 en 2 bestond derhalve uit 6 spelers die de partijen met de klok afwerkten, onder een speeltempo van “Fischer 10 + 5”. In het Jannes van der Wal Denksportcentrum droeg Damgenootschap Het Noorden uit Groningen zorg voor het materiaal (borden, schijven en klokken).De Oost Groninger delegatie kwam met goed spel tot 3 vierde plaatsen, namelijk in groep 5 werd Jamey Loots uit Winschoten 4e. In groep 4 werd Herman Loots uit Winschoten 4e en in dezelfde groep werd Yara de Veld uit Beerta 6e. Nickey Loots uit Winschoten werd eveneens 4e in groep 3. Door dit resultaat vielen het kwartet dammers uit Oost Groningen net buiten de bekers. Groep 1 werd gewonnen door Gerard Kramer uit Groningen, net voor plaatsgenoot Sander Staal. De prijzen werden tenslotte uitgereikt door voorzitter Danny Staal van Damgenootschap Het Noorden en Rik Smit. De 6e en laatste Regio Cup van dit seizoen vindt overigens plaats op zaterdag 18 mei in Gramsbergen. De Regio Cup is een jeugdtoernooi dat dit seizoen in totaal 6 sessies beslaat en alle noordelijke Provincies aandoet, namelijk Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Het begon zaterdag 20 oktober in Drachten gevolgd door Hoogeveen, Hijken, Dedemsvaart, Groningen en als laatste in Gramsbergen. De toernooien vallen onder auspiciën van “Jeugddammen Noord”.

Rapidtoernooi Leek
Aan het traditionele Rapid damtoernooi werd dit jaar deelgenomen door 40 liefhebbers die in één groep 7 ronden “Zwitsers systeem” afwerkten. Daarbij waren de deelnemers virtueel onderverdeeld in drie ratinggroepen, namelijk boven de 1150 ratingpunten, 950 tot 1150 punten en tot 950 punten. Het speeltempo was bepaald op “Fischer 20 + 5”. De delegatie uit Oost Groningen kwam met verzorgd spel tot goede resultaten. Dylano Stoter ( 12 jaar) uit Bad Nieuweschans kwam tot 2 puntendelingen en plaatsgenoot Janick Lanting (12 jaar) behaalde 4 punten. De 13 jarige Demi Peters uit het Duitse Bunde kwam tot 6 punten. Han Tuenter uit Westerlee kwam in dezelfde ratinggroep tot 8 punten en werd gehuldigd als kampioen. Overall winnaar werd MI Michiel Kroesbergen uit het Gelderse Emst, 2e MI Rein van der Pal uit Leeuwarden, 3e CMF Sjoerd Koopman uit het Friese Rosterhaule en 4e Jan Ekke de Vries uit Hoogeveen. In het eindklassement werd han Tuenter 14e, Demi 23e, Janick 38e en Dylano 40e. Het volgende toernooi staat gepland op zaterdag 11 mei wanneer in Hijken de liefhebbers gaan dammen om de Groningse en Drentse sneldamtitels. Dit toernooi is een samenwerkingsverband tussen de Drentse Dambond (DDB) en de Provinciaal Groningse Dambond (PGD). Bij dit kampioenschap kunnen de kampioenen zich plaatsen voor de NK titel op zaterdag 8 juni in het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht. Dit gebeurt onder een speeltempo van “Fischer 5 + 5”.