Viertal Damclub Winschoten kampioen Oost Groninger Dambond (OGD)

De viertallencompetitie van de Oost Groninger Dambond (OGD) is dit seizoen gewonnen door het team van Damclub Winschoten. Aan deze titelstrijd in de hoofdklasse werd deelgenomen door de teams van Veendam, Meeden, Rhederweg, Pekela en Winschoten. Onder toeziend oog van competitieleider Bé Brakels uit Ter Apelkanaal werd een zogenaamde dubbele competitie afgewerkt onder een speeltempo van 50 zetten per 90 minuten. Na de tijdcontrole kregen beide spelers nog 15 minuten om de partij uit te spelen. Het kampioensteam van Winschoten werd gevormd door de basisspelers Jan Starke, Marchinus Mulder, Han Tuenter en Ben Haan. Jilje Scheeringa, Harrie Molthoop en Geert Lubberink fungeerden als invaller. Jan Starke werd topscoorder van het team met 12 punten uit 8 partijen. Ben Haan 8 punten uit 4 partijen, Han Tuenter 8 punten uit 6 partijen en Marchinus Mulder 8 punten uit 7 partijen.

Drie titels in één seizoen
Met deze laatste titel kon Damclub Winschoten dit seizoen maar liefst drie keer de kampioensvlag hijsen. Het begon allemaal bij de start van het damseizoen 2018 – 2019 waarbij de eerste titel werd binnengehaald op de traditionele “massadamkamp” voor gevorderde dammers. Winschoten 2 eiste hier het zilver voor zich op. Als basis bestonden de teams uit vier spelers. Tevens was hier de titelstrijd voor de beginnende dammers aan gekoppeld. Deze deelnemende teams bestonden eveneens uit viertallen. Het team van Winschoten 1 werd kampioen en Winschoten 2 pakte met een tweede plaats het zilver. Bij de viertallen competitie bleef het kwartet van Winschoten zelfs ongeslagen. Alleen tegen Rhederweg “uit” en “thuis” tegen Pekela werd het een 4 – 4 gelijkspel. De overige wedstrijden werden gewonnen, waarvan twee keer met 7 – 1 “thuis” tegen Meeden en “uit” tegen Veendam. Rhederweg schoot halverwege de competitie zelfs met 8 – 0 uit haar slof tegen Pekela.

Eindstand OGD competitie seizoen 2018 – 2019
1. Winschoten 8 – 14 44 bordpunten
2. Meeden 8 – 8 29 bp
3. Rhederweg 8 – 7 33 bp
4. Veendam 8 – 7 29 bp
5. Pekela 8 – 4 21 bp

PGD 100 jaar
Het 10 tal van Winschoten neemt de laatste jaren eveneens deel aan de zogenaamde 10 tallen competitie van de KNDB en komt seizoen 2019 – 2020 uit in de landelijke 2e klasse.
In het “grijze verleden” waren Veendam en zelfs Damclub Pekela met een 10 tal vertegenwoordigd bij de KNDB. Damclub Veendam kwam uit in de landelijke 2e klasse en Pekela met een 10 tal in competitie van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD). De PGD is overigens 26 juni 1919 opgericht en bestaat dit jaar dus 100 jaar. Het bestuur heeft daarom op zaterdag 29 juni een jubileumtoernooi voor viertallen op de wedstrijdkalender staan.

Zes teams Damclub Winschoten
Damclub Winschoten heeft momenteel 6 teams in haar gelederen, namelijk één 10 tal en één viertal, daarnaast heeft het twee viertallen in de beginnersklasse. Tevens beschikt Winschoten over een welpen- en een pupillenteam. Het 10 tal en de twee jeugdteams komen uit in de KNDB competitie en de overige teams daarentegen in de Oost Groninger Dambond (OGD). Met de aantekening dat deze viertallen in de beginnersklasse momenteel alleen uitkomen op de massadamkamp.