Start Oost Groninger Dambond

Dinsdagavond 18 november wordt het damseizoen van de Oost Groninger Dambond ingeluid met de z.g. “massadamkamp”. Plaats van handeling is dit jaar het MFC “De Binding” in Oude Pekela, het nieuwe onderkomen van Damclub Pekela. Secretaris Bé Brakels uit Ter Apelkanaal heeft namens de OGD, alle zes aangesloten damverenigingen, namelijk De Vriendenkring uit Groningen, DC Meeden, DC Veendam, DC Pekela, DC Rhederweg en DC Winschoten hiervoor uitgenodigd. De clubs kunnen zich inschrijven met viertallen, waarbij elk teamlid tegen een andere club speelt. Het team dat de meeste punten scoort is kampioen. Het speeltempo is bepaald op 55 zetten in 90 minuten.
Het team van Winschoten 2 verdedigd haar titel.

Competitie clubviertallen
Na dit toernooi begint traditiegetrouw de viertallen competitie van de Oost Groninger Dambond. Evenals vorig seizoen wordt wederom gespeeld in zowel Hoofd-, als eerste klasse. De OGD is t.o.v. vorig seizoen gereduceerd van 11 naar 9 viertallen. Mede debet hier aan is Damclub Winschoten, daar het zich begin dit jaar heeft aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Dambond en als zodanig met een 10 tal in de landelijke 2e klasse A uitkomt.
Van de oorspronkelijke 4 teams heeft Damclub Winschoten 2 teams teruggetrokken uit de OGD. Eén uit de hoofdklasse en één uit de 1e klasse. De huidige 8 hoofdklasse spelers van Damclub Winschoten, die vorig seizoen met 2 teams in de hoofdklasse uitkwamen, blijven nu met 1 team in de hoogste klasse en de overige 13 spelers zijn beschikbaar voor het 2e team dat in de 1e klasse uitkomt. Nieuwkomer in de hoofdklasse is promovendus Veendam 2, daarentegen is Rhederweg gedegradeerd naar de 1e klasse waar het op voorhand de belangrijkste titelkandidaat is. Damclub Rhederweg speelde sinds 1960 ! , onafgebroken met hun 1e team in de hoofdklasse van de OGD. Hierbij werden een 15 tal titels in de wacht gesleept. Evenals vorig seizoen wordt een dubbele competitie afgewerkt in zowel hoofd-, als eerste klasse. Dit komt neer op respectievelijk 8 en 6 wedstrijden. Competitieleider Bé Brakels heeft de 1e ronde van de hoofdklasse gepland in week 44. Dan staan de wedstrijden Veendam 1-Veendam 2 en DVK Groningen-Meeden 1 op het programma.

Indeling viertallencompetitie

Hoofdklasse Eerste klasse