Derk Venema damtoernooi in Annen

Zaterdag 8 november vindt in de Burg. Lambers Sporthal te Annen het “Derk Venema” damtoernooi voor minder getalenteerde dammers plaats. Dit individuele damtoernooi voorziet in een duidelijke behoefte voor dammers die verwoede pogingen doen, punten bijeen te sprokkelen, maar desondanks in de onderste regionen van de onderlinge competitie van hun vereniging vertoeven. Daarnaast zijn natuurlijk ook de huisdammers welkom, die al jaren geleden bij een damclub speelden, maar dat de vereniging ter ziele is gegaan. Vanzelfsprekend zijn de “gewone” huisdammers ook welkom op dit toernooi.
Want volgens welingelichte bronnen zijn er nog steeds mensen die wel eens een “potje dammen” in de huiselijke kring. Nu, voor deze liefhebbers is dit een unieke gelegenheid, hier aan mee te doen. Het (DVT) toernooi is genoemd naar de alom bekende Derk Venema uit Scheemda, die al jaren met veel plezier bij damclub Veendam zijn partijen speelt maar tegen de clubdammers, tot op heden, weinig resultaten behaald.

Oefenen
Damclub Winschoten speelt hier adequaat op in, door deze groep liefhebbers van de damsport de mogelijkheid te bieden, vrijblijvend te oefenen op de dinsdagavond in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten.

Sneldammen voor clubviertallen
Op dezelfde locatie wordt deze zaterdag namelijk ook een sneldam toernooi afgewerkt voor clubviertallen. In tegenstelling tot de “huisdammers” worden de partijen afgewerkt met de klok, waarbij het speeltempo is bepaald op “Fischer 5+5” D.w.z. elke speler krijgt 5 basisminuten, aangevuld met 5 bonusseconden per zet.